Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Så mycket ökar köpta sökord

Publicerad: 4 april 2011, 09:42

Välj dina sökord väl. På fem år har omsättningen för köpta sökord på internet ökat trefaldigt och är uppe i 2 miljarder kronor, enligt IRM. Och när de smarta telefonerna blir vanligare flyttar sökorden med.


Ämnen i artikeln:

IRM

Foto: Colourbox.

Att köpa sökord på internet omsätter mer och mer pengar. Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, har tagit fram siffror som visar att de köpta sökorden på internet ökade sin omsättning trefaldigt under fem år fram till 2010 och landade på 2 miljarder kronor. Omsättningen för all typ av reklam ökade med 2 procent under samma tid. Det rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

Den uppåtgående trenden för den här typen av reklam fortsätter spår Tobias Hedström, chefsanalytiker på IRM.

– Vi tror att det kommer att öka med 27 procent under det här året. Styrkan är att det är bra, säljande reklam. Det är enkelt att snabbt leda in kunden, säger Tobias Hedström till Resume.se.

Det är särskilt lätt för webbföretag att använda sig av annonsformen. Men även den som traditionellt inte säljer på webben kan ha fördel av att använda sökorden tror Tobias Hedström. I och med att fler använder så kallade ”smarta telefoner” flyttar webbsökandet in även där. Den som exempelvis letar efter nya skor ute på stan kan snabbt se närliggande butikers priser. Men det är också allt viktigare att välja sina sökord noggrant för att sticka ut.

– Ett sökord som ”resa” kan vara svårt till exempel. Är du ett resebolag kan det vara bättre att satsa på sökord kopplade till en aktuell kampanj. Exempelvis Thailand och resa i kombination. Annars finns risken att någon som vill hitta den enklaste vägen till Örkelljunga trillar in istället, säger Hedström.

Emanuel Videla

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.