Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Så mycket växer Facebook, Twitter och Instagram i Sverige

Publicerad: 28 oktober 2013, 14:21

Montage

Foto: Colourbox

Twitter och Instagram växer snabbare än Facebook som fortfarande är den största sociala medie-plattformen för svenska användare.


Ämnen i artikeln:

TwitterInstagramFacebook

Svenskarna spenderar i snitt drygt tre timmar i veckan på sociala medier, det visar statistik från Punkt SE:s kommande rapport "Svenskarna och internet 2013", som IDG har tagit del av.

I åldrarna 12-25 år är siffran 6,6 timmar, en tredjedel av all den fritid dessa tillbringar på internet. I den äldre gruppen – 26 till 55 år – har andelen sjunkit till omkring en femtedel.

Facebook är fortfarande störst bland de svenska användarna. Hela 66 procent av alla internetavändare använder sig av Facebook och användandet ökar fortfarande något i nästan alla åldersgrupper. Samtidigt har tillströmningen av nya användare avtagit för Facebook.

Konkurrenterna Twitter och Instagram ökar i popularitet, framförallt bland de yngre. De senaste två åren har antalet Twitteranvändare fördubblats. I dag använder 17 procent mikrobloggen. Dock skriver endast fyra procent dagligen inlägg.

I Sverige har totalt 15 procent använt Instagram någon gång, fem procent gör det på daglig basis. I målgruppen flickor 12-15 år använder 71 procent Instagram jämfört med 41 procent av pojkarna i samma ålder.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitterInstagramFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.