Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Så når du framgång på Facebook 2014

Publicerad: 16 December 2013, 16:22

Facebooks "gilla"-markering

Foto: Colourbox

Mobilanpassat innehåll, mod och investeringar i sociala medier. Facebookbyrån Ingager har listat nio Facebooktrender som de tror blir centrala nästa år.


Ämnen i artikeln:

IngagerInstagramFacebook

Den Stockholmsbaserade Facebookbyrån Ingager hjälper företag att bli mer effektiva på plattformen. Nu har de tagit fram nio trender som de spår kommer att få betydelse för Sveriges sociala mediamanagers och marknadsförare nästa år.

– Äntligen kommer kanalen tas på allvar av en majoritet av företagen. De kommer att planera sin närvaro, mäta resultaten och producera specifikt innehåll, säger Jimmy Jakobsson, Facebookbyråns vd i ett pressmeddelande.

Trender som Ingager tror kommer att få genomslag 2014:

1. Skapa fördelar med mobilanpassat innehåll på Facebook Reklamkampanjer kommer inte längre att kompletterades av en mobilaktivitet, en app eller en mobil annonskampanj. Detta gäller även på Facebook. De som producerar innehåll specifikt för smarta telefoner kommer att skapa ett bättre engagemang och därmed lättare bryta igenom bruset.

2. Utnyttja annonsmöjligheterna
Efter Facebooks börsintroduktion förra året har annonsmöjligheterna blivit fler och bättre. De kommer att bli ännu fler under nästa år. Utrymmet verkar dock inte bli större eftersom de totala antalet annonsvisningar inte blir fler. Därför kommer det bli allt viktigare att vara relevant och intressant. Även för annonsörer med en bred målgrupp kommer det att bli nödvändigt att bryta ner den i flera mindre grupper för att maximera relevansen. Möjligheterna att estimera avslut både online och offline blir fler och enklare.

3. Svenska företag blir modigare på Facebook
Marknadschefer kommer bli bättre på att sätta en långsiktig strategi för Facebook och planeringen för närvaron kommer bli mer detaljerad under nästa år. Då blir det enklare att vara konsekvent, till exempel mot negativa kommentarer. Företag kommer lyssna och våga bemöta kritiker istället för att vika ner sig eller ignorera.

4. Vässa kommunikationen med microvideos
Den snabba utvecklingen för korta videos genom Snapchat, Vine och Instagram kommer att påverka företag på Facebook. Video är kanske den hetaste av alla trender nästa år.

5. Gränserna mellan Facebook och resten av webben suddas ut
De smarta kopplingarna, till exempel den mellan Facebook och Netflix, blir fler när företag lär sig använda Facebook Connect mer effektivt. Samtidigt utökar Facebook sitt annonsnätverk till Instagram och andra externa sajter. Facebook har chansen att bli en viktig spelare för e-handlare och marknadschefer som vill mäta sina reklamkampanjer effektivare, oavsett om de inkluderar Facebookmarknadsföring eller inte.

6. Möjligheterna för företag blir större på Instagram
Möjligheterna utökas, annonsering blir vanligare och verktygen för att beräkna blir effektivare. Då kommer företagen att ta större plats också på Instagram. Samtidigt blir företagen bättre på att välja vilka sociala kanaler de ska verka – alla hör inte hemma i samtliga sociala medier.

7. Fler kanaler gör Facebook starkare som marknadsföringshub
Snapchat, Line, Instagram, Pintrest och Linkedin fortsätter att växa för nischade grupper. Facebook blir då en marknadsföringshub för företag. Störst går först när fler företag blir bättre på att mäta effekten av investeringarna i sociala medier. Men fler kanaler gör att behovet av ett Social CRM växer.

8. Investeringar i sociala medier kommer att bli en nödvändighet
När marknadsbudgeten läggs kommer sociala medier att går från ett roligt komplement till ett fokusområde. Samtidigt höjs kraven på ROI, mätverktyg och rapportering. Vilket gör att reklam- och mediebyråerna får det ännu jobbigare att hänga med.

9. De bolag som lyckas på Facebook 2014 har en plan för att producera innehåll
Att bara vara närvarande på Facebook är ingen kampanj. Det är en ständigt pågående process där allt går att optimera. De företag som kommer lyckas långsiktigt har en plan för hur fansen löpande ska aktiveras. De mäter resultatet löpande för att kunna förbättra sina aktiviteter och sin närvaro på Facebook.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IngagerInstagramFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.