Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Så skapades den osannolika snackisen

Publicerad: 27 Februari 2015, 11:08

Bilden till vänster är den som alla talar om. Bilden till höger visar hur den ser ut.

Bilden på en till synes helt vanlig klänning utmynnade i en hätsk och världsomspännande diskussion på nätet om klänningens färg. Sociala medier-experten Hampus Brynfolf tror att den osannolika snackisen beror på människans frustration och övertygelse om att ha rätt.


Ämnen i artikeln:

TwitterHampus Brynolf

Allt började med att sångerskan Caitlin McNeill från Skottland publicerade en bild på klänningen på en Tumblr-blogg. Bilden lades ut efter en diskussion på Facebook om klänningen var svart och blå eller vit och guldfärgad.

För några timmar sedan skrev Business Insider om diskussionen.   Men det var efter att Buzzfeed lade upp bilden som diskussionen tog fart ordentligt och twittare från hela världen ventilerade sin frustration över klänningens färg, inklusive artisterna Justin Bieber och Taylor Swift under hashtaggen #dressgate.

Hampus Brynolf, strategichef på Intellecta och expert på sociala medier tror att klänningen hade blivit en snackis även före internetåldern.
– Det handlar egentligen inte om sociala medier, men nätet bidrar med den osannolikt snabba spridningen. Diskussionen hade förmodligen pågått under kafferasten på jobbet innan internet med en kvällstidningsartikel i stället.

Varför blir det en så omfattande diskussion?
– Faktumet att du och jag tycker olika. Att jag är övertygad om att klänningen är svart och blå och du håller inte med mig. Då tycker jag att du är dum i huvudet, det skapar en galen frustration och här triggar internet diskussionen. Där alla plötsligt diskuterar fenomenet inom några timmar.

Hampus Brynolf tror också att Twitters format uppmuntrar den agiterande tonen:  
– På 140 tecken kan du inte vara resonerande. Du kan inte komma fram till en samsyn.  

– Optiska synvillor har alltid frustrerat människor, även om det gått långsammare tidigare. Jag är övertygad om att diskussionen kring klänningen kommer att lyftas fram som ett exempel i framtida skolböcker. Den har potential.

Business Insider publicerade några timmar senare en artikel som tydligt visar att klänningen från Roman Originals är blå och svart. Enligt Hampus Brynolf finns det inte längre något som kan få diskussionen att leva vidare.
– Den är redan död absolut och handlar numera mer om en meta-diskussion kring fenomenet.  Den dör snabbt eftersom folk har viktigare saker att diskutera.

En som är kritisk mot #dressgate är Metros sociala medierexpert Jack Werner. Han vänder sig främst mot alla medieföretags exploatering av fenomenet med enkla klick som betalning. I ett blogginlägg skriver han bland annat:

"Journalisten som skriver artikeln behöver inte åka någonstans, inte ringa någon, inte göra jobbiga etiska avvägningar, inte ens göra någon egen research (...) Dagens annonsvisningar kommer finansiera morgondagens viktiga journalistik. Ibland önskar jag bara man fick se pengaflödena".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitterHampus Brynolf

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.