Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Så skapar du en viral succé

Publicerad: 30 maj 2013, 09:58

Olof Lindblom, Sverigechef Be On

Foto: Pressbild

En på miljonen. Så stor är sannolikheten att ett klipp på nätet blir viralt. Be On:s Sverigechef Olof Lindblom ger fem handfasta tips till hur man får spridning på nätet.


Ämnen i artikeln:

Be On

Det är svårt att skapa en Youtube-succé. De flesta försök når bara ett fåtal tittare, bara ett fåtal når miljonen. Olof Lindblom är Sverigechef för Be On (tidigare Go Viral) vars kärnverksamhet är att aktivera onlinevideos. Enligt honom har ett slumpmässigt valt online-videoklipp en chans på 0.0001 procent att bli viralt av sig själv

För Resumé ger Olof Lindbloms fem riktade tips till branschen hur man bygger de bästa förutsättningarna för att skapa framgångsrika onlinevideokampanjer.

1. Fånga tittarens uppmärksamhet inom 10-15 sekunder

– Utgå från att konsumentens tålamod är noll – särskilt när det gäller onlineannonsering. Det är de första 10-15 sekunderna som avgör om tittaren tycker att videon är värd att se eller inte. Videon måste fånga tittaren direkt, så undvik långa och påkostade intron. Ge istället en försmak av det överraskande slutet, medverkande kändisar eller kommunicera redan i titeln vad som kommer hända längre fram i videon, säger Olof Lindblom.

Exempel på framgångsrik video:
“A dramatic surprise on a quiet square”

2. Väck starka känslor

– För att behålla tittarens uppmärksamhet måste videon väcka starka känslor. Våra emotional tracking-studier visar att videor som väcker starka känslor som ilska, skratt eller förvåning är mest framgångsrika. Om man kan relatera till huvudkaraktärerna är det mer sannolikt att man berörs av videon. Försök väva in avsändaren på ett subtilt sätt i filmens handling, annars är det lätt att man tappar tittarens uppmärksamhet när man visar upp företagets produkt eller logo.

Exempel på framgångsrik video:
"Biker stunt” av Carlsberg av TNT

3. Delbarhet

– Bedöm videons potential att bli en ”snackis”. Se videon ur tittarens perspektiv, och fråga dig själv:  “Varför skulle jag vilja dela den här filmen?” Att ha med kända karaktärer eller populära ämnensom tittarna redan diskuterar på sociala medier är ofta en bra idé. Ju fler potentiella diskussionsämnen videon innehåller, desto större chans att videon delas i sociala medier. Spies senaste succévideo ”The Solar Charging Dummies” som kom i vintras baseras på flera olika diskussionsämnen som vinterdepression och resvanor, men också på vetenskaplig forskning.

Exempel på framgångsrik video:
“The Solar Charging Dummies” av Spies

4. Kickstarta den virala effekten

– Skapa en distributionsstrategi som utgår från din målgrupp. Varje dag publiceras 400 000 onlinevideor, så chansen att en uppladdad video får en viral spridning av sig själv är ungefär den samma som att vinna på lotto. De senaste 5-6 årens internationella virala succéer har alla backats upp med massiva medieinvesteringar, som ökat chanserna att nå målgrupperna. Som ett exempel nådde Volkswagens berömda video "The Force" mer än 57 miljoner tittare på Youtube, efter en  enorm medieinvestering under Super Bowl, och uppföljande distribution på lokala marknader utanför USA.

Exempel på framgångsrik video:
”The Force” av Volkswagen

5. Förläng framgången

– Tänk igenom nästa fas: “Om vi lyckas skapa en succé; finns det potential att koppla på ytterligare videos med ett sammanhållande koncept?” Idag kan man mäta mycket mer än antalet visningar, vilket gör att man kan optimera videoinnehållet och distributionsstrategin samt bygga upp en publik över tid. Förutom demografisk data över tittarna kan vi idag med ny teknik också mäta såväl hur användarna reagerar på videons innehåll, som klassiska marknadsföringsparametrar som varumärkesförstärkning och varumärkesigenkänning. Onlinevideo-fenomenet "Will it blend" är exempel på ett koncept som tålmodigt byggt upp en förväntansnivå, som ger Blendtex en garanterad publik för deras videor direkt när de släpp

Exempel på framgångsrik video:
”Will it blend - Ipad?” av Blendtec

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Be On

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.