Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Så skyddar du ditt varumärke på nätet

Publicerad: 23 mars 2011, 15:45

Att säkra domännamn har blivit lika viktigt som patentansökan eller företagsregistrering. Det menar Lars-Göran Forsberg, vd domännamnsleverantören .NU Domain Ltd.


Lars-Göran Forsberg

Resume.se har tidigare rapporterat om hur så kallad URL-kapning och utnyttjanden av företags varumärken på nätet blivit allt vanligare. Det kan handla om att någon registrerar en domän med ett företags namn innan företaget själva hinner göra det för att sedan dra vinning av detta. Det kan också handla om att fylla sajten med negativt innehåll för att på så sätt skada ett företags varumärke.
– När man bygger sitt varumärken vill man vara säker på att det man investerar i sitt varumärke kommer det egna företaget till nytta och inte någon annan, säger Lars-Göran Forsberg.

Det enklaste sättet att skydda sig mot den här typen varumärkesutnyttjande är att se till att man har sin strategi för domännamn klar för sig redan innan varumärkets namn blivit officiellt. Om någon utnyttjat ditt varumärke finns annars risken att man blir tvungen att lösa frågan genom att vända sig till en ”tvistlösare”. För .se-domäner till exempel finns ATF (Alternativt tvistlösningsförfarande). Det kan dock bli en dyr process och man måste också kunna visa att utnyttjandet skett med ont uppsåt.

Nedan ger Lars-Göran Forsberg sina 10 råd till de som vill öka sina affärer online, skydda sitt varumärke samt förhindra att få sina URL:er kapade.

Lars-Göran Forsbergs 10 tips

1.     Registrera på en gång
När namnet på företaget, organisationen, produkten m.m. står klart, registrera då domänerna omgående för att undvika att någon annan hinner före. Detta gäller även om du ansökt om olika företagsnamns till Bolagsverket, registrera då även tre av dessa förslag på en gång.

2.     Registrera under flera toppdomäner
Det bör vara en hygienfaktor att allt registrera företagets namn under de tre till fyra vanligaste toppdomänerna. I Sverige är dessa .SE, .COM och .NU. Efter registrering väljer ni ut vilken domän som ska vara ”huvuddomän” för er sajt och riktar de övriga till denna. Är ni ett stort globalt företag eller organisation bör ni registrera under alla länders toppdomäner där ni idag är verksamma eller planerar att bli.

3.     Registrera produkter/tjänsteerbjudanden, kampanjer och nyckelbegrepp
Registrera även era största, populäraste produkter, och rikta domänen till den del av er sajt som presenterar produkten. Säkra även kampanjnamn, oavsett om ni har en separat kampanjsajt eller inte.

4.     Registrera namn på personer
Företagets mest synliga personer (så som tex vd) bör även de få sina namn skyddade. Är du egenföretagare eller någon som figurerar mycket i media är detta också mycket viktigt, se tex på Blondinbella som nu vill köpa tillbaka domänen isabellalowengrip.se.

5.     Registrera felstavningar
Att registrera felstavningar är även det ett sätt att säkra att besökarna hittar till din sajt. Be tio personer skriva ert företagsnamn tio gånger, först medan de tittar på skärm och tangentbord och sedan tio gånger till medan de tittar bort. Upprepa sedan detta med era primära produktnamn. Ta sedan listorna och jämför. Om en felstavning dyker upp mer än två till tre gånger så är den antagligen värd att registrera. Gör sedan en årlig utvärdering av alla domännamn ni äger och se vilka som faktiskt besökts.

6.     Registrera å,ä,ö
Glöm inte att registrera domäner både med och utan prickar över å, ä, ö. Dvs tex www.köpenbåt.nu   och www.kopenbat.nu. Detta går på .SE, .NU och .COM.

7.     Tänk sökmotorsoptimering – registrera kategorinamn och problem
Att synas i sökmotorer är A och O. Genom att framgångsrikt signalera nyttan med dina tjänster, eventuellt på ett fyndigt sätt så kan du lättare bli ihågkommen. I det fall domäner med ditt branschnamn eller produktkategorinamn skulle vara lediga så kan de ge fördelar i sökmotorerna. Att även registrera problemet som din produkt eller tjänst har en lösning på kan öka chansen att dyka upp i sökresultat, ett exempel på det är www.vartor.nu  som leder till läkemedelföretaget Pfziers sajt.

8.     Var kreativ
Genom kreativa domännamn kan ni inte bara öka antalet besökare men även aktivera användaren i större utsträckning. Domäner med uppmaningar eller som helt enkelt är kreativa är lättare att komma ihåg och bygger varumärket. Se tillexempel Blodcentralernas www.geblod.nu.

9.    Om domänen redan är registrerad
Vad du bör göra om domänen är registrerad av någon annan beror lite på situationen och hur mycket du har investerat. Om du kan gå tillbaka till att spåna nya domäner så är det ofta enklare än att få tag i domännamn som redan är registrerade, speciellt om man vill täcka upp flera toppdomäner. I fall att detta inte är ett alternativ kan du försöka kontakta innehavaren till domännamnet, alternativt göra det genom en firma som hanterar köpet åt dig. En tvist är som regel bara aktuell när man har ett varumärke eller företagsnamn med exakt namnlikhet samt att domännamnets innehavare inte har det, eller om man kan påvisa att domännamnet har registrerats i ond tro, dvs att det förekommer renomesnyltning.

10. Registreringen kan ta lite tid
Din domän registreras först när din betalning kommit in och kan ta upp till 48 timmar att aktiveras efter registrering.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.