Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

”Ser inte Voddler som en konkurrent”

Publicerad: 6 oktober 2010, 10:15

Sverige får en ny filmtjänst på nätet. Cinestar är det nya VOD- och filmcommunityt som ska satsa på kvalitetsfilm. Men inriktningen är smalare jämfört med Voddler.
– Vi ser inte Voddler som en konkurrent. Vi har en annan typ av butik och det finns utrymme för båda, säger Patrick Sobieski, distributionschef på Cinestar.


Ämnen i artikeln:

Voddler

Den nya aktören har i dagsläget samarbete med Göteborgs filmfestival och dokumentärfilmsfestiveln Tempo. Dessutom samarbetar de med ett antal distributörer och producenter, och på sikt vill de knyta kontakt med fler rättighetsinnehavare.

– När vi började med det här projektet för två år sedan upptäckte vi att de befintliga aktörerna hade en viss typ av profil. Den gick stick i stäv med hur tekniken och intresset såg ut. Det är de som är cineaster som använder sig av tekniken, medan de stora aktörerna för breda och missvisande, säger Patrick Sobieski.

I dagsläget består sajtens utbud till 40 procent av svenska material, och förhoppningen är att den siffran ska växa i takt med de nya samarbetsavtalen.

– Vi kommer att satsa på redaktionellt material, där vi har en viss profil med belägg för de filmer vi har. Många andra har ett mycket större och helt okommenterat material, säger Patrick Sobieski.

Bakom den nya satsningen står filmuthyrningsföretaget Cinestar tillsammans med några andra filminvesteringsaktörer. Hur stor budgeten är i dagsläget vill Patrick Sobieski inte uttala sig om, men målet är att verksamheten ska vara självbärande inom två till tre år.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Voddler

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.