Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Sidvisningskrisen

Publicerad: 18 April 2011, 08:17

Antalet sidvisningar har minskat drastiskt sedan SvD lanserade sin nya sajt. Anledningen är att det tagit längre tid än väntat att få igång alla funktioner. – Vi ligger två-tre veckor efter det vi hade hoppats, säger SvD:s sajtchef Fredric Karén, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénSvD

För en månad sedan skrev Resume.se om SvD:s nya sajt, som då beskrevs som en webbrevolution. Enligt Fredric Karén har reaktionerna på den nya sajten varit positiva, både från annonsörer och läsare.
– Folk har varit väldigt nöjda och vi har fått väldigt bra respons, säger han till Resume.se.

En mindre positiv effekt av omgörningen är ett rejält tapp i antal sidvisningar, från runt 11 000 000 sidvisningar i veckan till drygt 7 000 000, enligt Kia Index. Något som förklaras med att de inte fått igång alla funktioner på sajten ännu.
– Tyvärr så ligger vi två-tre efter det vi hade hoppats. Men vi hoppas att allt ska vara klart om en månad, säger Fredric Karén.

Då räknar man också med att vara tillbaka på samma nivå som tidigare i antal sidvisningar.

Trots minskningen så har annonsörerna reagerat positivt till förändringarna på sajten. Bland annat har den nya zonindelning möjliggjort att annonsera på ett mer relevant sätt än tidigare.
–Vi har valt att lyfta Näringsliv och Resor, två sektioner där vi haft ett högt annonstryck. På de sektionerna har vi nästan dubblat antalet sidvisningar, säger Fredric Karén.

SvD.se har också lockat runt 150 000 fler unika besökare i veckan sedan man  gjorde om sajten.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

Fredric KarénSvD

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.