Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

"Självklart har vi tittat en hel del på SVT"

Publicerad: 23 April 2009, 13:16

TV4 tar nu nästa stora steg i sin satsning på webb-tv. – TV4 Play blir kärnan i TV4.se, säger Mattias Fyrenius, affärsområdeschef för TV4 Nya medier.


Ämnen i artikeln:

TV4 PlayTV4Mattias Fyrenius

Mattias Fyrenius. Foto: Magnus Skoglöv/TV4

TV4 har testat sig fram när det gäller webb-tv. Först kom betaltjänsten TV4 Anytime, som bygger på SF Anytimes teknik. Sedan kom repriskanalen TV4 Replay. Nu lanseras TV4 Play. Spelaren är inte helt olik SVT Play.
– Självklart har vi tittat en hel del på SVT. De ligger långt fram, även i ett internationellt perspektiv. Men vi har inspirerats av ett 10-tal andra medieföretags webb-tv-satsningar.

Den största delen av innehållet i TV4 Play kommer att vara gratis tillgängligt för tittaren. Intäkterna ska komma från annonsörer.
– Vi kommer att jobba mycket med att andra kan bädda in vårt material på sina sajter, ungefär som Youtube. På så sätt hoppas vi att komma upp i en räckvidd som ska vara attraktiv för annonsörerna.

Annonsformaten är ungefär de samma som i vanliga tv-rutan. Det vill säga reklamfilmer i början av sändningen och även med avbrott i sändningen.
– Men det är betydligt kortare reklamavbrott än i traditionell tv. Vi kommer inte ens att vara i närheten av reklamtiden i traditionell tv.

En annan annonsmöjlighet är så kallade ”over-lays”. Det vill säga reklam som rullar samtidigt som programmet.
– Det här är en möjlighet där vi måste experimentera en del. Det är lätt att man trasar sönder upplevelsen för tittaren.

Nu ska samtliga delar av TV4:s webb-tv in under TV4 Plays paraply. Först ut är Fotbolls- och Hockeykanalen. Även i framtiden kommer det att finnas en tjänst för betal-tv- Den kommer att kallas för Anytime inledningsvis för att inte förvilla tittarna.
– Där kommer vi att visa en del utländska serier. Framöver kommer det också bli en viktig kanal för live sport.

En annan nyhet med TV4 Play är samarbetet med Facebook. Genom Facebook-connect kan tittaren vara inloggad på nätverkssajten samtidigt som han/hon tittar på ett program och kan då kommentera programmet och tipsa sina vänner om det.
– På det sättet kommer vi in i de sociala medierna. Jag tror inte att vi traditionella medier ska försöka bygga dem själva.

TV4 Play är byggd i samarbete med byråerna Isotop och Doberman. Den sistnämnda har även jobbat med SVT.

Här kan du kolla in TV4 Play

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

TV4 PlayTV4Mattias Fyrenius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.