Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Sminkköp direkt via mobilen

Publicerad: 4 december 2012, 08:54

Mobilhandelsföretaget Payair inleder ett samarbete med e-handelsexperten Panagora. Enkelt förklarat ska kunden kunna köpa produkter direkt via annonsörers QR-kod. Sminksajten Skincity är först ut med att erbjuda den nya tjänsten. Startskottet går samband med en bilaga i Aftonbladets månadsmagasin Hannah & Amanda.


– En betydande del av e-handeln sker redan idag via mobiltelefoner  eller surfplattor. På det här sättet underlättar vi den mobila handeln  och gör den än mer fysisk, säger Moon-Suck Song, vd och grundare på  Panagora i en kommentar.

Rent praktiskt går det hela ut på att mobilhandelsföretaget Payair integrerar sin lösning med Pangoras e-handelsplattform.

Först ut att erbjuda den nya tjänsten är sminksajten Skincity, som  utsågs till årets e-handel – skönhet i samband med Kosmetik Guld 2012,  vilket är en tävling som arrangeras av just tidningen Kosmetik.

Skincitys kunder får nu möjlighet att handla tjänster och produkter via  tryckta annonser. Tjänsten sjösätts i samband med att Skincity skickar  med en tryckt bilaga i Aftonbladets månadsmagasin Hannah & Amanda  per den 6 december. Bilagan innehåller en rad erbjudanden och varje  annons har en QR-kod.

Kunden måste ladda ned Payair-appen, koppla ett kontokort till densamma  och scanna in koden för handla olika produkter som erbjuds i bilagan.

–   Våra kunder behöver alltså inte ens gå in på vår sajt för att  genomföra en transaktion, säger Mikael Kjellman, grundare till Skincity i  en kommentar.

Enligt Moon-Suck Song skapar man ett helt nytt begrepp:

– Låt oss kalla det p-handel eller p-commerce nu när intäkterna via  tablets klassificeras som T-Commerce, säger han i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.