Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Sociala medier blir traditionella medier

Publicerad: 17 Januari 2014, 09:44

Tobias Rydergren och Martin Stadhammar spanar på den digitala framtiden

På vilka plattformar ska man som annonsör synas på under 2014? Martin Stadhammar, creative director på Berntzon Bylund och Tobias Rydergren, pr-konsult på Mindmakers åkte till London för att ta reda på vad de nya mediejättarna Google och Facebook har i kikaren.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogle

Samtidigt som vi landar i London kommer nyheten att Google köper Nest Labs, ett företag som utvecklat två produkter som gör hemmet smartare. Självklart kommer det under året ett antal nya produkter som vill konkurrera med eller komplettera mobilen som det naturliga navet i den digitala kommunikationen.

Det är något man som sikt får förhålla sig till både som konsult och annonsör. Vi är nyfikna på Googles hypade smarta glasögon, Google Glass, men får beskedet att de fortfarande är väldigt svåra att få tag på – även bara för de anställda att använda i demonstrationssyfte.

Så de smarta prylarna är knappast något vi idag behöver lägga vårt största fokus på.  Men när det gäller vilka prylar som Facebook och Google satsar mest på idag råder ingen tvekan – mobilen och surfplattan.

Anledningen är enkel – trafiken pekar spikrakt upp på alla marknader, samtidigt som de bärbara datorerna snabbt tappar mark.  

Google har utvecklat en rad nya tjänster och köpt många företag de senaste åren – men kärnan är fortfarande sök och det är här mer än 90 procent av intäkterna kommer från.   Bara i Sverige görs det 30 miljoner sökningar per dag på sökmotorn.

Som annonsör gäller det att lära sig vad ens potentiella och befintliga kunder söker efter och sedan ge dem mer än vad de vill ha. Är du ett flygbolag så kanske du inte bara ska ge svaret på vad det kostar att flyga, utan även visa upp hotell, evenemang, resetips från andra och väder för att trigga dina kunders kreativitet och nyfikenhet.

En annan viktig insikt för att lyckas med en digital kampanj är att koppla den till verkligheten. Koppla kampanjen till en verklig plats och låt dina kunder bli en del av kampanjen genom att förändra något på riktigt.  

När vi är inne på Google. Vilken är världens näst största sökmotor? Yahoo, Bing? Nej. Det är Youtube, videosajten som varje minut växer med 60 timmar ny film. Videosajten är enligt Google, Sveriges tredje största tv-kanal efter TV4 och SVT1.

Men att räckvidden ökar innebär knappast att det blivit lättare att locka tittare till sina egna filmer. Dels är bruset enormt och dels höjs kvaliteten genom att allt fler professionella tv- och filmbolag satsar på plattformen. Den organiskt virala filmen finns knappast längre, utan i stort sett alla filmer behöver idag köpa sig räckvidd – hur bra och kreativa de än är.

Facebook konstaterar ganska krasst att man inte längre ser sig som ett socialt media utan som ett räckviddsmedium när man presenterar sig för annonsörer. De slår också fast att det är i nyhetsflödet man ska synas med sina budskap för att de ska få största effekt. Du ska alltså inte lägga speciellt mycket krut på att bygga en massa funktioner för din Facebooksida, utan satsa allt på din sidas statusuppdateringar.

Ett annat tydligt budskap är att det inte räcker med att bara kommunicera med dina fans. Är du ett företag med en bred produkt är inte ens 100 000 fans så speciellt mycket att skryta med. Facebook styr hur många av dina fans som ser en uppdatering och de är kanske 15 – 20 procent. Av de kanske några procent engagerar sig i ditt budskap. Det blir alltså väldigt få av din totala målgrupp som nås på detta sätt.

Facebooks lösning är självklart att addera räckvidd – genom att köpa sig synlighet. Trots att Facebook säger att allt de gör på sin plattform görs för att förbättra användarupplevelsen, kan vi inte låta bli att fundera om en företagssidas organiska räckvidd begränsas för att driva upp medieköpen.  

Men även om du köper dig räckvidd på Facebook eller Googles plattformar är grundbulten för att nå igenom det samma som för all kommunikation – ett kreativt, intressant, underhållande eller tankeväckande budskap. Den stora skillnaden är att vi byråer och annonsörer måste bli snabbare och mer orädda.

Med den data som de sociala medierna skapar kan vi nå ut med vårt budskap till mycket smalare och tydligare målgrupper. Men det kräver också skarpare och mer skräddarsydda budskap. Framtidens kampanjer kommer därför att vi skapar fler filmer, bilder och texter än tidigare – och att vi hela tiden testar dem i realtid.  Vi kommer att göra fler fel – men sannolikt också nå igenom betydligt djupare när vi väl träffar rätt.

På vägen kommer företagets egna fans, followers och kunder att vara den största källan till insikter.

Ämnen i artikeln:

FacebookGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.