Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

”Sociala medier har knappt tagit av sig blöjan”

Publicerad: 18 december 2013, 11:25

Sociala medier har blivit allt viktigare för att driva trafik till sajter. Samtidigt har sök passerat bäst före datum. Det visar en rapport från delningstjänsten Shareaholics.


Ämnen i artikeln:

TwitterInstagramFacebook

Rapportens resultat visar att sociala medier har blivit en mer betydelsefull trafikkälla för webbplatser. Det senaste året har sociala mediers bidrag till trafiken mer än fördubblats  i andel, till 24 procent.

Under motsvarande tidsperiod har söktrafikens andel minskat med 6 procent. Shareaholics underlag bygger på 200 000 sajter.  

– Söks bästa dagar är över, det är en mogen kanal. Men sociala medier har knappt tagit av sig blöjan ännu, skriver Danny Wong, på Shareaholics.

Rapporten visar också att användarna normalt endast nyttjar en sökmotor.

När det kommer till sociala medier använder människor gärna flera plattformar, vilket delvis kan förklara den ökade andelen som trafikmotor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitterInstagramFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.