Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Sociala Nyheter lanserar "trendgraf"

Publicerad: 12 februari 2014, 11:45

Sajten Sociala Nyheter har lanserat en trendgraf som visar delningsutvecklingen på nyheter som delas i sociala medier. Och målet för Ted Valentin är att lansera sajten utomlands.


Ämnen i artikeln:

Ted Valentin

Sociala Nyheter är ett arbete i ständigt utveckling, säger internetentreprenören Ted Valentin. Jag försöker hela tiden hitta metoder att få den bättre och mer funktionell.

Trendgrafen baseras på en algoritm som räknar fram de hetaste ämnena just nu och än så länge kräver den en handpåläggning innan den publiceras.

– Jag försöker automatisera sajten så mycket som möjligt, säger Ted Valentin. Jag vill ju att sajten ska fungera även om jag är på semester.

Än så länge är Sociala Nyheter en sajt som mest är en angelägenhet för branschfolk och då talar vi press, pr, webbutvecklare och de som har ett professionellt intresse av vad som delas mycket i sociala medier. Men målet är att den ska bli mer av en nyhetskälla för gemene man än ett proffsverktyg.

– Det är inte så lätt att komma dit, men jag jobbar på det, säger Ted Valentin. Besökssiffrorna är stabila och jag har många återkommande besökare, men målet är ju att nå 100 000 besökare. Då kan det bli intressant med annonsering och utlandslansering.

Sajten är byggd så att den ska kunna lanseras utomlands. Det skulle enligt Ted Valentin vara en enkel sakt att lansera den i Tyskland eller USA. Men den magiska 100 000-gränsen vill han nå först, som ett kvitto på att han fått sajten att fungera optimalt.

Det finns tre kategorier artiklar som är populära att dela på sociala medier, enligt Ted Valentin.

Åsikter: Krönikörer och debattartiklar med politiskt eller socialt innehåll är mycket populära att sprida vidare i sitt sociala nätverk.

Personligt tilltal: Krönikörer som har ett eget tilltal och skriver med hög ingenkänningsfaktor har också en tendens att delas mycket.

Skruvade nyheter: Dag-Ottos epic split, polisbil som kraschat in i hotellfoaje eller modellen som visar både kill- och tjejkläder är typiska exempel

– Just att politisk åsiktsjournalistik är så pass populär i sociala media, gör att jag verkligen ser fram mot att se hur supervalåret kommer att speglas på Sociala Nyheter, säger Ted Valentin.

Men Sociala Nyheter får bara en liten del av hans arbetstid, kanske en dag i veckan. Resten av tiden lägger han på att utveckla nya idéer. I dag har han till exempel lanserat popularahotell.se och popularacafeer.se som rankar hotell och caféer efter antal incheckningar och likes.

– Det är en ny teknisk plattform som jag tagit fram och vill testa, säger Ted Valentin.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Ted Valentin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.