Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Spotify går hem hos webbyrån

Publicerad: 5 november 2008, 08:52

Musiktjänsten Spotify lanserades för en månad sedan. Det har redan revolutionerat digitalbyrån Albert Kens sätt att arbeta.


Martin Stadhammar. Foto: Björn Elgstrand

– Redan nu börjar det användas som arbetsverktyg. Det har etablerats på noll sekunder och blivit något alla använder, säger Martin Stadhammar, projektledare på Albert Ken.

Spotify är ett program som hämtar musik över internet. Användaren installerar ett program på sin egen dator, ett program med ett gränssnitt liknande Itunes dito. Det blir som Itunes med ett gigantiskt, gemensamt bibliotek från vilket musiken streamas. Du äger alltså inte musiken själv. Du kan söka och du kan sprida en url till en viss låt eller skiva.

– Redan när vi sitter i ett planeringsmöte kan vi leta fram den musik vi vill ha i till exempel en film. Programmet har inga speciella funktioner, men du har omedelbar access till all musik, säger Martin Stadhammar.

Nackdelen är att du inte kan ha Spotify i din telefon eller mp3-spelare; det krävs en dator som använder antingen Mac eller Windows och en internetuppkoppling för att fungera. Trots det är det omvälvande, enligt Martin Stadhammar.
– Det revolutionerar hela musikvärlden, det är lite som när Napster kom. Men till skillnad från det är detta lagligt, säger han.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.