Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 28 februari 2013, 16:40
Verktyget Sprinkle ger mer annonsutrymme åt webb-tv. För Göteborgs-Posten har testet dubblat trafiken till sajtens tv-del.
Ämnen i artikeln:
Göteborgs-PostenGöteborgs-Posten var först ut med att använda Sprinkle, ett verktyg som har stärkt deras flöde av webb-tv, och som även låter alla inblandade parter tjänar pengar på klippen.
– Vi tycker att upplägget är intressant att pröva. Under de två första
veckorna har vi också mer än fördubblat vår webb-tv-trafik, säger
Cecilia Krönlein, chefredaktör på Göteborgs-Posten.
Med bättre placering av webb-TV klipp och med intelligent matchning av artikel mot relevanta webb-TV klipp, kan trafiken växa och därmed öka säljbart annonsutrymme. Detta genom att utrymme frigörs snabbare. Samtidigt ger man besökarna en bättre upplevelse genom ett mer målgruppsanpassat material. Annonsintäkterna delas sedan mellan all inblandade parter.
Magnus Hultman, vd på Sprinkle, berättar att idén till Sprinkle dök upp när han jobbade på annonsnätverket SmartClip.
– Det var en insikt jag fick när utrymmet för webbtv-reklam var slutsålt, samtidigt som trafiken där växte för långsamt. När jag såg det började jag fundera på en lösning, vilket sedan resulterade i verktyget Sprinkle.
Linda Myrin
Ämnen i artikeln:
Göteborgs-Posten