Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Webb

Stampen ska rädda Eurosport.se

Publicerad: 4 December 2012, 08:30

I oktober stod det klart att Eurosport.se säger upp flera medarbetare sedan man gått med förlust i flera år. Nu har sportsajten ingått avtal med Stampen. Från och med årsskiftet hanteras både redaktionen och annonsförsäljningen av Stampen Sports Media.


Ämnen i artikeln:

Stampen Sports MediaStampen

I slutet av oktober berättade Resumé om nedskärningarna på Eurosport.se. Flera medarbetare fick veta att de kommer att tvingas lämna sina jobb. Sajten som lanserades i juni 2007 har inte lyckats vända de röda siffrorna.

– Redaktionen har gjort ett oerhört bra jobb och webbplatsen kommer absolut inte att försvinna. Samtidigt har vi inte nått nollresultat på fem år, då kan inte affären fortsätta på samma sätt som innan, sade sajtens ansvarige utgivare Amanda Evans till Resumé då.

Nu står det alltså klart att Eurosport har ingått ett avtal med Stampen Sports Media med målsättningen att utveckla eurosport.se. Redaktionen och annonsförsäljningen hanteras från och med 1 januari 2013 av Stampen Sports Media.

Delar av redaktionen kommer att följa med till Stampen Sports Media, samtidigt som sajte också kommer att rekrytera nytt folk.

– Vi är mycket glada och förväntansfulla inför samarbetet med Sveriges just nu snabbast växande mediehus, vilket gör det möjligt för oss att öka trafiken till vår sajt. Eurosport ska vara det självklara alternativet för sportintresserade, säger Amanda Evans, VD Eurosport, Norden.

Genom samarbetet kan nytt fokus läggas på de sporter där Eurosport har exklusiva rättigheter, såsom bland annat tennis, cykel, vintersport, Bundesliga och motorsport, men även golf och handboll.

Målsättningen är också att flera rörliga format inom kort ska lanseras på eurosport.se.

– Förutom sampaketering med SvenskaFans och Autosport, två andra produkter inom Stampen Sports Media, ser vi stora möjligheter i att stärka Eurosport digitalt inom en mängd sporter.  Vi kommer att kunna bidra med ökad kännedom och mer lokalt material, primärt rörlig bild, säger Mathias Resare, VD Stampen Sports Media.

Det nya avtalet öppnar också möjligheter för spridning av Eurosports utbud via Stampens nätverk. Stampen Sports Media, som ska hantera annonsförsäljningen, kan erbjuda både en större räckvidd för annonsörer som vill nå män i åldrarna 18-45 samt ökade kundspecifika lösningar med koppling till Eurosports exklusiva rättigheter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Stampen Sports MediaStampen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.