Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Står internet emot krisen?

Publicerad: 3 februari 2009, 09:44

Internetannonseringen ökar med sju procent i år, spår. Men nu kommer tecken på att även nätet som annonsbärare tar rejält med stryk i krisen. Samtidigt finns det fortfarande en optimism i branschen.


Ämnen i artikeln:

WiselyKenneth DanielssonMSNLågkonjunktur

Kenneth Danielsson, är vd PÅ Wisely. Foto: Tobias Rydergren

I en intervju med Resume.se på måndagens berättade Martin Ahrend, vd på DI.se att även en av mediebranschens lönsammaste sajter nu tydligt märker av krisen. Finansannoseringen är stendöd och bilreklamen går på sparlåga på ekonomisajten.

Nu är Di.se tydligt positionerad mot de branscher som hittills drabbats värst av lågkonjunkturen. På byrån Wisely, som är specialiserad på kommunikation i digitala kanaler är bilden mer positiv.
– Jag tycker att det är ganska tydligt att många kunder tänker webb först. De vill säkra sina internetinvesteringar när de skär i den totala mediebudgeten, säger vd Kenneth Danielsson.
– Min bedömning är att internet står emot konjunkturen än så länge. Januari kommer att bli svagt, men det har mycket att göra med att folk var lediga fram till den 8:e och inte kom igång förrän mitten på månaden.

Mats Selling är försäljningschef på MSN, en av Sveriges största sajter. De storsatsade under fjolåret och anställde fem nya säljare.
– Hittills i år har vi klarat oss bra. Vi ligger i nivå med 2008. Det är klart att vi får jobba hårt för att dra in affärerna, men det ser ljust ut än så länge.

Om de är försiktigt optimistiska på MSN, så pekar mungiporna rakt upp hos Internetsäljarna. Bolagets största produkt är Tidningsnätet, där alla dagstidningars sajter (utom storstadspressen) ingår.
– I januari har vi ökat försäljningen med 75 procent och då var även januari i fjol en månad med bra tillväxt, säger Martin Irborg, vd på Internetsäljarna.

Vad är förklaringen?
– Det var flera kunder som provade oss för första gången under 2008. De fick bra resultat och nu kör de nya kampanjer.
– Sedan har också tidningarnas sajter blivit betydligt bättre den senaste tiden. Ta till exempel VK.se som nominerats till Stora Journalistpriset två gånger.

Är det några speciella branscher?
– Lite oväntat kommer det mycket annonser från både bil- och försäkringsbranschen. Även detaljister som City Gross och Expert använder nätet allt mer.

Internetsäljarna säljer bara traditionell banner- och displayannonsering. Men även för andra reklambärare ser det ljust ut, enligt Kenneth Danielsson.
– De flesta annonsörer vill lägga sin tyngdpunkt inom sök och säljdrivande insatser på nätet.
– Sedan råder det en feber inom sociala medier. Där vill nästan alla göra något trots att se inte riktigt vet vad det är och hur det fungerar.

När det gäller den traditionella displayannonseringen är kunderna mer noggranna med sina investeringar.
– Det är en mognadsfråga. För en del kunder börjar det här att röra sig om ganska mycket pengar och då är det naturligt att det ställs hårdare krav på vad man betalar och vilket resultat man uppnår, säger Danielsson.

Just att vara en mogen aktör kan också vara en styrka när det blåser snålt på annonsmarknaden.
– Jag tror att kunderna väljer säkra kort. Det är på gott och ont för oss. Just nu är det mest på gott, men när det kommer nya tjänster som får en explosiv utveckling hänger vi inte riktigt med, säger Mats Selling.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.