Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Starring säljer Swedbank med spel

Publicerad: 25 september 2008, 13:38

En sajt fylld med ekonomiverktyg och ett spel med en udda ekonom ska få ungdomar att bry sig om ekonomi.


Ett av spelen på sajten.

Swedbanks uppdrag till Starring var att bygga en plattform där människor mellan 18 och 25 kan lära sig mer om ekonomi. Resultatet blev Ekonomikompassen, en informationssajt fylld med ekonomiska verktyg och instrument.

Information som reklam?
– Nej. Men jag tror att en del av framtidens kommunikation och marknadsföring handlar om att ge sina kunder service. I detta fall ger vi kunderna verktyg och information om det banken jobbar med, säger Jonas Hedegard, projektledare på Starring.
– Swedbank har också en historia av folkbildning. Det är en bank med stor kundbas, då får man ta sitt ansvar för att kunskapsnivån är bra.

Sajtens bas finns i ett antal verktyg som ger besökaren möjlighet att se sin egen ekonomi ur olika perspektiv. Du kan bland annat se hur lång tid det tar att spara till en viss summa, du kan göra en budget och du kan räkna ut hur mycket dina småutgifter, som kaffe och hyrfilm, kostar på ett år. Den sistnämnda är en funktion Jonas Hedegard är extra nöjd med.
– Den är läskigt bra, den funktionen, säger han.

Sajten Ekonomikompassen.

Ekonomi och finansiella tjänster uppfattas ofta som torrt och tråkigt. För att leda in i ämnet har Starring byggt ett spel som tar upp ekonomi ur olika perspektiv. Spelet är som en teater och blandar film och statiska element, allt i Flash. Spelets huvudkaraktär är en udda privatekonom som guidar och ställer frågor i en slags frågesport. Den som går igenom hela får vad Jonas Hedegard kallar ett ”ekonomiskt körkort”. I slutet går det också att testa sina kunskaper och få ”svart bälte i ekonomi”.

– Jag är extremt nöjd med att bankens styrgrupp vågade ha modet att gå på teaterupplägget. Det är inte ett helt traditionellt sätt att presentera ett ämne på, säger Jonas Hedegard.

Starring har också jobbat hårt för att tonfall och nivån i texterna ska ligga rätt, allt för att det inte ska bli torrt.

Framöver kommer sajten att byggas ut på olika sätt, bland annat kommer den att bli tillgänglig i fler format: Jonas Hedegard nämner Facebook-applikationer, widgets och en mobil variant som möjligheter i nästa version.

Under hösten kommer sajten att marknadsföras på köpt plats, i första fasen online.

Swedbank

Uppdragsgivare: Peter Kaseorg
Byrå: Starring/Perfect Fools
Arbetsgrupp: Jonas Hedegard projektledare, Camilla Nordgren produktionsledare, Benjamin Holfve ad, Charlotta Nordling copywriter, Ida Lindstrand Flash-utveckling, Kristofer Palm teknisk projektledare, Christian Fernandes backendprogrammering, Jonas Westerlund frontendprogrammering
Samarbetspartner: Contento, DFM, Showtime, Pretty Production

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.