Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 20 april 2011, 16:05
Räkna ut hur många barn som skulle få mat för priset av din favoriträtt. Så hoppas FN samla in pengar till sitt världshungerprogram.
FN satsar på interaktivitet för att höja medvetandet om världshungern. Världshungerprogrammet WFP lanserar sajten Wefeedback. Tanken är att användarna ska fylla i sina favoriträtter i en räknare. Priset per portion räknas sedan om för att visa hur många barn som skulle kunna få mat för pengarna och efter det hoppas man att användaren ska vilja donera summan.
– Vår idé med kampanjen är att använda sociala medier för att väcka medvetande om hur mat som vi tar för givet kan användas för att hjälpa svältande människor runt om i världen, skriver Carlos Naude, digital koordinator på The Duffy Agency som står bakom kampanjen, i ett mejl.
Dessutom satsar man på att få extra skjuts av kända namn. I Sverige ska tv-kocken Leila Lindholm vara draghjälp och runt i världen ska Christina Aguilera och Drew Barrymore försöka att locka människor till kampanjen.
Emanuel Videla