Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

"Stor risk att det påverkar annonsintäkterna"

Publicerad: 19 april 2011, 08:32

En ny lag för användandet av cookies föreslås av regeringen. Med den nya lagen skulle varje användande av cookies kräva ett aktivt medgivande av användaren. ­ – Aftonbladet skulle behöva ha runt 37 sådana medgivanden för alla cookies på sin sajt, säger Caroline Olstedt Carlström på Advokatfirma DLA Nordic.


Caroline Olstedt Carlström

Som lagen ser ut i dag räcker det med att man får information om hur cookies används på sidan och att man har möjligheten att välja bort cookies genom att ändra inställningarna i sin webbläsare, så kallad opt out. Det nya förslaget innebär istället ett opt in-krav, att användaren kommer vara tvungen att aktivt ge sitt medgivande för varje enskild användning av cookies.
­– Ta till exempel Aftonbladet. De använder 37 cookies på sin sajt. Det skulle i ett worst-case scenario innebära att användaren skulle behöva klicka sig igenom 37 olika pop up-fönster med information, säger Caroline Olstedt Carlström.

Den nya lagen skulle, om den går igenom, kunna få stora effekter för internetannonseringen. Användaren skulle vara tvungen att aktivt välja att tillåta de cookies som krävs för att visa till exempel vissa reklam-banners.
­– Det finns en stor risk att det skulle påverka annonsintäkterna. Eftersom godkännandet måste vara informerat måste man som annonsör eller sajtägare säkerställa att användaren först får tydlig information om användningen av cookies och vilka uppgifter som dessa cookies eventuellt samlar in. Därefter måste användaren aktivt godkänna användningen, säger Caroline Olstedt Carlström.

Om lagförslaget går igenom så träder lagen i kraft 1 juli.

Christian Ström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.