Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Storbråk på webbyråer

Publicerad: 7 maj 2009, 13:51

En kort inlägg om digitala byråer på en av USAs största reklambloggar har fått de digitala kreatörerna i New York att hugga varandra i halsen. ”Du är bra på en sak, att visa upp ditt arsle”, skriver Michael Ferdman, kreativ chef på prisade byrån Firstborn, i en bloggkommentar.


Craig Elimeliah producent på byrån Freedom + Partners

Det är på Agencyspy, en reklamblogg på medie- och reklamcommunityt Mediabistro som storbråket mellan digitala byråer i New York brutit ut. Ironiskt nog hade bloggen ett inlägg för bara två veckor sedan om den hätska tonen bland reklamare.

Det som gör bråket unikt är att många av de inblandade går ut med sina namn och att de är ledande personer i branschen.

Posten som fick branschen att brisera var författad av en anonym gästskribent. Enligt inlägget är det bara Barbarian Group, Firstborn och Goodby, Silverstein & Partners som i dag förstår digital marknadskommunikation.

För att vara en post på Agenscyspy, som är en av de mer journalistiskt drivna reklambloggarna, var innehållet relativt ytligt och finesslöst.

Men det var inte posten i sig som fick känslorna att storma utan en kommentar från Craig Elimeliah, producent på byrån Freedom + Partners. Han kritiserade inlägget och menade bland annat att Barbarian Group inte gjort något intressant sedan Subservient Chicken, Goodby, Silverstein & Partners knappast kan kallas digital byrå och att Firstborn inte förnyat sig de senaste åren.

Elimeliah fick svar direkt av Michael Ferdman, kreativ chef och grundare av Firstborn, som är en oberoende byrå som bland annat hyllats i Advertising Age.

Michael Ferdman, kreativ chef och grundare av Firstborn

”Nu är det nog…handsken är kastad.” inleder Ferdman sitt angrepp.

Sedan tar han all heder och ära av Elimeliah som varit anställd på Firstborn. ”Du är ett skämt i branschen” och ”Jobben du levererade var lika genomsnittliga som du själv är.” ”Du är faktiskt det värsta man kan vara i livet och det är genomsnittlig.”

Elimeliah gick till motangrepp med att beklaga Fermans hat och förvridna verklighetsbild. ”Jag har aldrig sagt något ont om dig. Du är paranoid, eller mer korrekt – du har mycket att vara paranoid för.” ”Den kreative chef som ditt företag byggdes runt och vars genialitet är fröet för din framgång sparkade du ut.”

Då hoppar Michael Lebowitz, grundare av Big Spaceship som bland annat gjort den Cannes-vinande HBO-kampanjen, in och uppmanar Elimeliah att växa upp. Han får svar av Elimeliahs chef Mark Ferdman (alltså inte den hatiske Michael Ferdman) på Freedom + Partners och antyder att Michael Ferdman ljuger och ägnar sig åt trakasserier.

En annan, anonym (av de 130 kommentarerna är de flesta anonyma och ännu mer aggressiva), kommentar, som påstås komma från en före detta kund till Firstborn, menar att om byrån ägnade lika mycket tid åt sina kunder som de mobbar sina anställda och före detta anställda skulle byrån göra ett jobb som kanske skulle vara hälften så bra som artiklarna i branschpressen som Firstborn har ”köpt”.

Mitt i fajten mellan Elimeliah och Mark Ferdman ger sig Elimeliah på Barbarian Group och Rick Webb, Barbarian Groups grundare, tvingas ut att försvara sin byrå. Ambitiöst försöker han nyansera den hätska diskussionen om vad en ”riktig” digital byrå ägnar sig åt men misslyckas. Han hoppar av debatten med ” Stupid internet! This is scary!”

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.