Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

”Största vinnaren Google själv”

Publicerad: 6 augusti 2010, 11:25

Google är de största vinnarna på att de nya sökordsreglerna för varumärken införs. Det hävdar Magnus Nilsson som arbetar som sökmotorsannonsör i Storbritannien, där reglerna redan har funnits i två år.   – De vill helt enkelt ha mer annonsintäkter. Det handlar om att de vill öka sin egen omsättning och göra aktieägarna nöjda, säger han.


Ämnen i artikeln:

Google

Magnus Nilsson, sökordsannonsör på Banner corporation. Foto: pressbild.

Den 14 september införs Googles nya regler för varumärkesskydd för sökord i stora delar av Europa. De går i korthet ut på att vem som helst kan köpa sökord som titigare har varit skyddade varumärken inom EU, och därmed omöjliga att köpa av utomstående.

Men reglerna har redan funnits i Storbritannien sedan maj 2008. Magnus Nilsson minns att det rådde en stor oro hos de större företagen inför att de nya reglerna skulle träda i kraft.

– Folk blev väldigt nervösa, säger han.

När marknaden sedan släpptes fri utbröt en vild budgivning på många stora varumärken. Ett exempel som Magnus Nilsson minns var när Virgin-koncernen köpte upp en rad varumärken som tillhörde marknadsledaren Sky.

– Men folk som sökte på Sky:s produkter gjorde ju det av en anledning. De var inte ute efter Virgins produkter, och därför halkade de efter ett tag ned på listorna i alla fall, säger han.

Det som hände i praktiken var att marknaden för sökordregistrering expanderade kraftigt. Stora företag, som tidigare inte hade något behov av att köpa sina varumärken, blev tvungna att göra det av rädsla för att andra skulle göra det. Priset per klick både två- och tredubblades.

Men även om den initiala bjudningsfesten klingade av efterhand landade priset per klick för sökord på en nivå som ligger högre än nivån innan reglerna genomfördes.

– Enligt min erfarenhet som sökmotorannonsör i Storbritannien, och även annonsör i Sverige, är detta en viktig utveckling som hårdast kommer att drabba etablerade varumärken, säger Magnus Nilsson.

Samtidigt gynnades Google av att fler opportunister tog chansen att ge sig in i budgivningar.

–Som alltid med dessa förändringar är den största vinnare Google själv, i och med att nya annonsörer kommer att testa fler sökord samtidigt som etablerade annonsörer måste öka sin aktivitet för att undvika förlorade klick, säger han.

Han berättar att stora företag numer har skaffat sig ”Gentlemen’s agreement” med sina konkurrenter om att inte bjuda på varandra varumärken, i syfte att inte trissa upp priserna på sökorden. Men ibland har bjudningskrig uppstått med stora kostnader som följd.

– Jag uppmanar svenska företag som i dagsläget har organiska platser högt upp på Google nu borde börja tänka på att annonsera, säger han.

Har inte du som sökmotorsannonsör också gynnats av de här förändringarna?

– Jo, det är klart att agency-sidan har upplevt nya möjligheter när marknaden för sökord växer. Hela ekosystemet blir större och det blire mer pengar i omlopp, säger Magnus Nilsson.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.