Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Strategin för KFC:s lansering i Sverige

Publicerad: 9 November 2015, 09:43

KFC lanserar sin svenska sajt i dag.

I slutet av november slår KFC upp portarna till sin första restaurang i Sverige. Nu lanseras snabbmatskedjans nya sajt, som pr-byrån Oxenstierna & Partners ligger bakom.


Ämnen i artikeln:

KFCOxenstierna & Partners

Ända sedan det stod klart att KFC etablerar i Sverige har kritiska röster högljutt protesterat. Kedjan har genom åren fått ta emot skarp kritik från djurrättsorganisationer som pekar på djurplågeri och bristande djurhållning. När Resumé skrev om restaurangkedjan i papperstidningen för några månader sedan sa Jesper Hollstrand, ansvarig för marknadsföringen av KFC:

– KFC är noga med att tala om vart alla råvaror kommer ifrån. Vi kommer att ha en stor Q&A på sajten där vi bland annat kommer att svara på frågor kring djurhållningen och på sikt även visa videos.

Han tror att ett sätt att tvätta bort synen på bristande djurhållning är att vara transparent i marknadsföringen.

Öppningen av den första restaurangen har skjutits fram, men den 27:e november slår dörrarna upp till den första restaurangen i Lockarp i Skåne.

Sajten såg offentlighetens ljus i dag och där finns bland annat en video på hur maten tillagas. Dessutom finns det mycket riktigt en Q&A, bland annat med frågor om djurhållningen.

– Vi är stolta över att vi har fått förtroendet att arbeta med KFC:s svenska hemsida och vi vet att många har väntat på den. Det har varit intensivt för att få klart sidan men tack vare ett nära samarbete i projektgruppen är hemsidan äntligen redo för världen, kommenterar Lena Rodén, projektledare för hemsidan.

Franchisetagare för KFC i Sverige är NSP (Nordic Service Partners).

Arbetsgrupp:
Oxenstierna & Partners
Lena Rodén, projektledare
Åsa Olsson, AD
Kim Engstrand Lund, copywriter

Nordicstation:
Hanna Boman, projektledare
Oscar Holmér, webbutvecklare

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

KFCOxenstierna & Partners

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.