Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Strejk på Svenska fans

Publicerad: 4 oktober 2010, 13:33

Flera redaktioner på Svenska Fans gick ut i strejk efter att en ny version av sajten lanserades för en dryg vecka sedan. Nu förs en intensiv dialog för att återupprätta förtroendet bland medlemmarna.


Ämnen i artikeln:

Svenska Fans

Faksimil från protestbrevet av Romafansen.

Anders Nettelbladt, vd för Svenska Fans.

När Svenska fans bytte teknisk plattform och gjorde om utseendet på sajten lät reaktionerna inte vänta på sig. Ett flertal av de större redaktionerna, vars skribenter arbetar ideellt med lagsidorna, gick ut i bojkott mot förändringarna.

En av de tongivande i protesterna är det italienska laget Romas fansida. I ett öppet brev deklarerar de att en ”silenzio stampa”, det vill säga en medietystnad, råder från deras håll fram till den 11 oktober.

”Vi skribenter ses numera endast som gratis arbetskraft. Vi lägger alla ned otroligt många timmar på det här ideella arbetet och väldigt många av oss har nu blivit totalt överkörda” skriver Henrik Politis som har undertecknat brevet.

Ytterligare runt 20 redaktioner protesterar på olika sätt mot förändringarna, som enligt dem genomfördes utan förankring bland medlemmarna.

Nu pågår en daglig diskussion mellan Svenska Fans och de protesterande medlemmarna. Enligt vd:n Anders Nettelbladt har ett flertal förändringar redan gjorts efter att den nya versionen sjösattes, och ännu fler synpunkter kommer nu att hörsammas.

– Vi kommer tillmötesgå så många vi kan, så att så många som möjligt ska bli nöjda. Men de som har gjort om en hemsida vet att förändringarna inte alltid tilltalar alla till en början, säger Anders Nettelbladt, vd på Svenska fans.

Enligt både honom och Henrik Politis på Roma-redaktionen går diskussionerna framåt och protestaktionerna, som består av att redaktionerna låter bli att publicera nytt material, är på väg att avslutas.

– Efter lanseringen har vi mer och mer efterliknat det gamla utseendet. Vi har tajtat till avstånden, gjort sidan mer kompakt, slipat på typsnitten och beskärt bilderna på ett hårdare sätt, säger Anders Nettelbladt.

Även de kritiserade annonsplatserna, som enligt de protesterande nu tar allt för stor plats, har flyttats ned till förmån för det redaktionella materialet.

Att protesterna blev så pass högljudda beror enligt båda parterna på bristande förhandsinformation från Svenska fans sida.

– Vi gick ut med information i de kanaler som vi brukar använda, men det har inte varit tillräckligt. Vi hade säkert kunnat ha gjort det bättre, säger Anders Nettelbladt.

Svenska fans köptes upp av Stampenkoncernen 2008 och omsatte drygt 8,3 miljoner kronor i fjol. Resultatet efter finansnetto landade på 1 036 000 kronor.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Svenska Fans

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.