Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Succé eller haveri?

Publicerad: 5 mars 2009, 08:54

Det färgglada godiset Skittles har tagit sociala medier till sin spets i sin marknadsföring. Och det har lett till svordomar och toalettskämt på Twitter.


Ämnen i artikeln:

Twitter

Skittles nya sajt.

Frågan bland gurus inom sociala medier är om Skittles kampanj är visionär eller ett exempel på hur sociala medier kan gå snett.

I måndags släppte Skittles, ett regnbågsfärgat godis som ägs av amerikanska konfektjätten Mars, sin nya sajt utvecklad av byrån Agency.com. Den bygger enbart på sociala medier. Om man går in under fliken Media-Pictures hamnar man på Skittles Flickr-sida, på videofliken på Youtube, Products leder till Skittles Wikipediaartikel och fliken Friends är en länk till Facebook-sidan som nu har närmare 600 000 vänner.

Idén med det sociala medie-upplägget är att människor ska driva marknadsföringen, förklarade en talesperson för Mars vid lanseringen.

Nu är Skittles/Agency.com inte först med att bygga en sajt uppbyggd efter det här mönstret. För ett drygt halvår sedan lanserade reklambyrån Modernista, med huvudkontor i Boston, sin nya sajt som är steget mer avancerad än Skittles. Modernistas sajt anses ha hämtat”inspiration” från den lilla byrån Zeus Jones sajt.

Men få bryr sig om reklambyråsajter. Däremot lockades många till Skittles sajt, inte minst för att de första dagarna startade sajten med en Twittersökning på sitt varumärke.

Det innebar att Skittles dominerade Twitter under måndagen. Alla på Twitter tyckes ha något att säga – om ett godis. Bland annat ”I wonder how long this #skittles thing can go on before Mars decides that having live commentary running isn't beneficial to brand image."

Det dröjde inte så länge. Svordomar, rasistiska inlägg, toalettinspirerade skämt och tweets som uppenbarligen riktade in sig på att göra ned Skittles.

Det innebar att sajten snabbt styrde om till Facebook-gruppen i stället.
Men på Twitter fortsatte diskussionen om Skittles och framför allt om det var så smart att överlåta hela varumärket i händerna på tweeple.

På bloggar om sociala medier är det heller inte avgjort om den nya sajten är ett vågat försök att använda sig av sociala medier eller en pr-katastrof utan kotroll.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.