Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

SvD.se anpassas för annonsörer

Publicerad: 20 januari 2009, 15:38

I börja av januari lanserade Aftonbladet nya annonslösningar på webben. Nu gör Svenska Dagbladet samma sak. – Det har efterfrågats av de ledande mediebyråerna .


Högerspaletn på SvD.se ska snart se ut som på Aftonbladet.

SvD.se gör om utseendet på sajten. Ola Henriksson, utvecklingsredaktör på SvD.se, hoppas dock att läsarna inte ska märka någon skillnad.
– Nej, det handlar egentligen inte om någon redesign utan om en anpassning av annonsformaten. Man kan säga att det är en designjustering. Vi ser över alla spalter.

Kommer läsarna att se någon skillnad?
– Helst inte. Vi har inte tänkt att det ska bli någon stor skillnad för dem.

Varför gör ni det här?
– Flera ledande mediebyråer som vi jobbar med idag har efterfrågat det här. Liksom Aftonbladet tar vi in ett nytt format i högerspalten och bannern i huvudflödet på sajten blir bredare. Idag är mycket uppbyggt runt om den redaktionella texten. Nu ska det bli mer insprängt i sajten, säger Ola Henriksson.

Arbetet kommer att påbörjas i veckan. Målet är sedan att det ska vara klart någon gång i mars.
– Vi har inte satt någon deadline men det handlar om ganska korta puckar.

Vad har ni för budget för omgörningen?
– Det kan jag inte gå in på. Vi gör väldigt mycket internt i huset så det blir inga stora kostnader för vår del.

I dagarna har även justeringar påbörjats på tidningen. Först efter sommaren kommer dock den stora redesignen av tidningen.
– Ingenting är klart än men då kommer vi eventuellt också göra något större på sajten, säger Ola Henriksson.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.