Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Webb

Svenske Youtube-stjärnan kan dubblera de skyhöga intäkterna

Publicerad: 26 September 2014, 05:46

Pewdiepie

Den svenske Youtube-stärnan "Pewdiepie" sitter i guldsits när hans kontrakt går ut, Beyonce och Jay-Z tv-program floppar och dyraste annonsutrymmena i USA. Det är några av nyheterna i fredagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

NBCPewdiepieYoutubeJay-ZBeyoncé

Kassaklirr väntar Youtube-stjärnan
Den svenska Youtubestjärnan Felix "Pewdiepie" Kjellberg har guldläge när hans kontrakt med Disney-ägda Maker studios nu håller på att löpa ut. Hans annonsintäkter väntas beräknas fördubblas till runt 60 miljoner kronor – därtill har han möjligheter till guldkantade sponsoravtal. Det skriver Dagens Industri. Tidigare har mediechefer som Jan Helin och Jan Scherman uttryckt sin förvåning över att en av världens största Youtube-stjärnor inte kan dra in mer pengar än vad han gjorde förra året, 29,6 miljoner. Om han spelar sina kort rätt har Di:s "Digitalpodden" beräknat att han lätt skulle kunna jobba upp sina annonsintäkter till omkring 60 miljoner kronor, exklusive sponsoravtal. En branschkännare som tidningen talat med rekommenderar Youtube-stjärnan att starta sitt egna Youtube-nätverk.  

– Tar han själv kontrollen över sin försäljning skulle han kunna sälja många fler annonser på den reserverade nivån där tittarna inte kan hoppa över annonserna. Lågt räknat skulle han då i slutändan i genomsnitt få dubbelt så mycket betalt för sina annonskontakter jämfört med idag.

Beyonce och Jay-Z – en tv-flopp
Artistparet Beyonce och Jay Z har sålt ut arenor världen över – på tv verkar inte många finna dem intressanta. Konsertfilmen "On the run" på kanalen HBO i USA i lördags blev en stor flopp. Filmen hade totalt 888 000 tittare, det skriver Daily Mail.

Här är det dyrast att annonsera
Den amerikanska fotbollen fortsätter vara dyrast för annonsörer att synas i. Det visar en sammanställning från AdAge. Dyrast är NBC:s "Sunday Night Football"  där annonsörer betalar i genomsnitt 627 000 dollar för en 30 sekunder lång tv-spot. En höjning med 6 procent jämfört med kostnaden 2013. På underhållningssidan är "Big Bang Theory" dyrast. Utrymme  i samband med CBS humorserie snittar på priset 344 827 dollar.

Folkomröstningen boostade tidningsförsäjlningen
Skottlands votering för självständighet var en guldgruva för tidningshusen. Försäljningssiffrorna för  tidningen "The Scotsman" steg med upp till en fjärdedel under dagarna omkring folkomröstningen. På nätet nådde tidningen all-time high med en miljonsidvisningar under en dag. Det rapporterar The Guardian.

Kvinnliga styrelser tryggar vinsten
Företag med kvinnor i styrelsen gör bättre resultat i svåra situationer, enligt en rapport som flera internationella medier, däribland Business Insider, hänvisar till.  Bakom studien ligger Credit Suisse som jämfört 2 360 företag med ett börsvärde som överstiger tio miljarder dollar. Studien visar bland annat att styrelser med minst en kvinna hade en vinst som överträffade företag med helt manliga styrelser med 26 procent under perioden 2005-2011.

"Lilla Hjärtat" slängs ut från bibliotek
Barnboksfiguren "Lilla hjärtat" i Stina Wirséns böcker orsakade stor debatt för två år sedan och har kallats en rasistisk karikatyr av svarta. Nu tar Malmö stadsbibliotek bort alla böcker med figuren från bokhyllorna. Samtidigt finns böckerna alltjämt tillgängliga för de som vill läsa dem.

– De som besöker oss kommer från alla möjliga olika etniciteter och bakgrunder, så vi försöker att såga ner trösklarna så lågt som möjligt för att ingen ska känna sig obekväm, säger stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson till Sydsvenskan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.