Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 4 juni 2013, 11:26
Skärmdump från adelsgeneratorn.se
I samband med Estelles dop förra året skapade Svensson "Öfverklassgeneratorn" där besökarna kunde få sitt eget överklass-smeknamn. Innovationen blev en riktig snackis och inför prinsessbröllopet på lördag kommer uppföljaren – "Adelsgeneratorn".
Reklambyrån Svensson har tagit sitt namn eftersom man intensifierar sig med det verkliga Sverige. Inspirerade av byråns ursprung skapade man "Öfverklassgeneratorn" inför prinsessan Estelles dop.
Responsen blev enorm för sajten som fram tills nu har fått över 16 000 "gilla"-markeringar på Facebook.
– Vi är vanliga Svenssons och i solidaretetens tecken tycker vi att alla borde ha rätt till ett överklass-smeknamn, sade Filip Lindqvist art direktor på Svensson då.
Nu kommer uppföljaren. I samarbete med kunden Aftonbladet har Svensson och Delorean skapat "Adelsgeneratorn" inför lördagens bröllop mellan prinsessan Madeleine och Chris O'Neill.
"Blev du inte bjuden på bröllopet du heller? Det kan bero på att du tillhör pölen. Men nu kan du bli adlad i ett tofsryck och åtnjuta alla de fördelar det innebär; kungliga fester, fritt inträde på "Noppes" och ärvda pengar", är budskapet som basuneras ut på sajten.
Här fyller besökarna i sitt namn och "börd" (svensk, tysk eller fransk) och får sitt eget adelsefternamn.
Bland exemplen som generatorn slumpar fram märks: "af Frifrähsare", "af Vaskare" och det mindre smickrande "af Inafvel"