Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Sveriges nya mediegranskare

Publicerad: 5 mars 2009, 08:10

Svenska medier får nu se till att kolla fakta i sina nyheter ännu noggrannare. Nu kommer nyheter nämligen att granskas på nya sajten Second opinion.


Mats Olin. Foto: Ulf Ringblom/Second opinion

– Vårt syfte är att göra nyheter mer korrekta, men även att ge en mer komplett bild och nya perspektiv, säger grundaren Mats Olin.

Granskningen av mediernas nyheterna kommer att ske från tre olika håll: privatpersoner, organisationer/företag och av Second opinions egen redaktion.

Kommer medierna underrättas om att de granskas?
– Ja, i de fall vi själva gör granskningen pratar vi med journalisten. Vi kommer också att mejla resultatet. Sedan kommer det att spridas i bloggosfären.

Men ni ska inte bara vara en pekpinne för journalister?
– Det är klart att vi ska försöka rätta faktafel, men det handlar också om att ta fram mer fördjupande material. Vi inser att det är svårt att jobba med nyheter. Det är en stor tidspress.

Vilka ska skriva hos er?
– Det är öppet för alla. Vi hoppas att locka de kräsna nyhetskonsumenterna. Gärna akademiker och forskare. Vi vill också att alla skriver under eget namn.

Hur ska ni tjäna pengar?
– Företag och organisationer betalar för sina inlägg. De kan abonnera på tjänsten för 5 800 kronor i månaden. På sikt ska vi också erbjuda annonsering.

Vad har ni för mål?
– Vi sätter inget trafikmål, men vi siktar på 60 kunder vid årsskiftet.

Hur ska ni rekrytera skribenter?
– Det sker främst genom bloggosfären. Bland annat har vår Facbook-grupp redan 1300 medlemmar.

Second opinion har grundats och finansierats av Mats Olin, som har ett förflutet på pr-byrån Springtime; Maria Bjaring, journalist med ett förflutet på SR och Martin Gerentz, tidigare vd och chefredaktör på nyhetsbyrån Direkt.

Här hittar du Second opinion

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.