Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

SVT gör Facebook-kampanj för julkalendern

Publicerad: 22 november 2012, 13:04

Foto: SVT/Good Old.

SVT startar i dag en kampanj på Facebook för alla fans som gillar julkalendern "Mysteriet på Greveholm". De besökare som går in på livetsomleif.se blir delaktiga i äventyret.


Ämnen i artikeln:

SVTGood Old

Bakgrunden till kampanjen är insikten att SVT:s julkalender har en  målgrupp som inte har funnits förut. En målgrupp som inte är barnen och  deras föräldrar, utan en stor grupp ungdomar som var barn år 1996.

För det var för 16 år sedan, 1996, som en av de tidernas mest populära  julkalendrar, "Mysteriet på Greveholm", sändes. Årets julkalender är en sorts  fortsättning på den, "Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst", med både en ny  familj och gamla bekanta ansikten.

– Mysteriet på Greveholm har 168 000 fans på Facebook och en majoritet  av dessa är i åldern 18-24 år. Vi har lärt oss att fansen är väldigt  engagerade, de vill att musiken ska vara densamma och de har sina  favoriter bland de gamla karaktärerna. Vi kände att det därför var dags  att göra fansen till en del av Mysteriet på Greveholm, säger SVT:s  projektledare Maria Karlsson Thörnqvist.

Genom kampanjen "Livet som Leif" och Facebook Connect kan besökarna  kolla in vad som händer i pappa Leifs liv nu för tiden och bli en del av  äventyret.

Kampanjens mål är att sprida vetskapen om årets julkalender till en  annars inte så självklar målgrupp och att få dem att följa årets  julkalender via SVT Play.

– Vi hoppas kunna nå de målen genom en interaktiv kampanj där användaren  är nyckeln. Vi vill överraska användaren och låta Leif dyka upp på fler  plattformar som vi vet att målgruppen använder. Allt på ett sätt vi  själva inte upplevt tidigare. Det har varit viktigt att lägga tid på  användarupplevelsen, säger Ida Ragnarsson, digital copywriter på  Malmö-byrån Good Old som skapat kampanjsajten.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

SVTGood Old

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.