Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 11 maj 2010, 13:29
Den yngre generationen struntar i hemlösa och deras problem. Nu finns kanske en lösning på det bristande engagemanget: en Iphoneapp.
Ämnen i artikeln:
IphoneDet är en den brittiska välgörenhetsorganisationen Depaul som har noterat att snittåldern på de som engagerar sig i välgörenhet för hemlösa är över 65 år.
Den unga behöver hjälp med sitt känslomässiga engagemang och de verktyg som kan i dag fungerar är Iphone-appar.
Därför har Depaul nu med hjälp av reklambyrån Publicis utvecklat nya uteliggarappen iHobo, en Iphoneversion av 1990-talsfenomenet Tamagotchi, som ska locka unga att förstå hemlösas problematik bättre.
Under tre dygn ska man hjälpa sin iHobo i telefonen. Ge mat, sovsäck, pengar och känslomässigt stöd i lagom portioner. På så sätt hoppas Depaul att de hemlösas situation kommer uppmärksammas.
Men – risken finns att unga lockas att engagera sig i iHobos knarkande vilket blir resultatet om den hemlöse inte får mat eller pengar. Men går det för långt kan Ihobo spräcka glaset på Iphonen om ingen bryr sig om honom.
Ämnen i artikeln:
Iphone