Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Tre svenskbyråer tävlar i Pepsi-pitch

Publicerad: 25 november 2008, 09:59

Ett trendbrott? När Pepsi nu ser över sin digitala kommunikation går man förbi sin egen byrå, och direkt till den digitala källan. Av fyra byråer inbjudna till briefen har tre svensk koppling.


Skärmdump från Pepsi.com

I förra veckan rapporterade Resume.se att Perfect Fools bjudits in till en digital pitch av Pepsi.
En uppgift som Perfect Fools grundare då valde att inte kommentera.
Nu uppger källor till Resume.se att även andra byråer med svensk koppling ska ha varit inbjudna till samma brief av läskedrycksjätten.

I USA är Pepsis ompositionering på amerikanska marknaden just nu ett av stora diskussionsämnena i kommunikationsbranschen.

Nyligen bröt Pepsi med BBDO, ett samarbete som pågått sedan 60-talet, för TBWA/Chiat/Day.
Totalt ska fyra byråer samtidigt ha fått briefen: förutom Perfect Fools ska även North Kingdom, Your Majesty och amerikanska R/GA varit inbjudna.

Uppdraget är inte heller av strategisk karaktär, riktat till en digital byrå. Det beskrivs istället som renodlat produktionsuppdrag för 2009.
– Pepsi kände att deras reklambyrå hade dålig koll på digitala executions och ville gå direkt till vad man anade var källan, säger en källa till Resume.se.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.