Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Trotsar krisen – och startar lokal nyhetssajt

Publicerad: 20 Maj 2015, 14:33

Daniel Johansson, Björn Thyselius och Andreas Söderlund.

Nedskärning efter nedskärning skrämmer inte alla. Nu startar Andreas Söderlund och Daniel Johansson den lokala nyhetssajten JKPG Live i Jönköping.


Senast i förrgår stod det klart att 40 tjänster försvinner från Mittmedia efter ett oräkneligt antal nedskärningar bland Sveriges lokaltidningsredaktioner de senaste åren.

Trots det är journalisten Andreas Söderlund, med ett förflutet på Aftonbladet, inte orolig för att starta nytt – snarare tvärtom.

– Man säger att det är tufft men jag vill inte hålla med om det. Det beror på vad man har för ägare och ambition. Det finns annonspengar att hämta för webb, trots konkurrens från Google och Facebook, säger Andreas Söderlund, som blir redaktionschef på JKPG Live.

JKPG Live lanseras i morgon och ska vara en nyhetssajt med kvalitets-tv.

Vad menar du med kvalitets-tv?
– Att vi kommer att ha mer fokus på kvalitet än på kvantitet. Det är vanligt förekommande – speciellt när det kommer till lokaltidningar – att man kör barfota-tv. Reportrarna får en mobilkamera de ska köra med. Så ska det inte bli hos oss.

De kommer att sända tv som sammanfattar nyhetsveckan och andra, mer nöjesbetonade sändningar som exempelvis dolda kameran.

Jönköpings-Posten är ju etablerad i staden sedan länge. Vad kommer att särskilja er?
– Satsningen på kvalitet. När vi har byggt sajten har vi inte inspirerats av andra lokaltidningar – utan snarare på stora sajter som Aftonbladet och Huffington Post. På det sättet kommer vi att sticka ut i mängden bland lokala medier, säger Andreas Söderlund.

Hur många är ni?
– Vi satsar på att ha en grundstyrka på en liten redaktion och jobba mycket med frilans som kan täcka upp. I dag är vi fyra heltidsanställda och en grupp runt oss med frilansare.

Hur finansierar ni er hittills?
Björn Thyselius som är en framgångsrik entreprenör i Jönköping har gått in med lite startkapital. Men tack vare vårt kostnadseffektiva samarbete med produktionsbolaget Lakehouse studios kan vi hålla hög kvalité från start och vänta in trafiken och annonspengarna.

Enligt Andreas Söderlund har de sålt slut annonserna i två-tre veckor framöver.

– Vi lanserar i morgon bitti. Så det blir hårt arbete fram tills dess, säger Andreas Söderlund.

Daniel Johansson, som driver Lakehouse Studios, blir ansvarig utgivare.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.