Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

TV-kanalen som höjer annonspriset

Publicerad: 26 juni 2009, 06:55

Reklamtiden på amerikansk webb-tv är högre än i den vanliga tv-apparaten. Det kan vara dubbest så dyrt att köpa reklamtid hos webb-Simpsons som Simpsons i den gamla traditionella tv:n.


Dooh! Simpson är dyrare på nätet än i tv:n.

Samtidigt som den amerikanska tv-säsongen är avslutad och nästa säsong planeras hos annonsörerna kommer siffrorna. För första gången har reklampriserna för vissa populära tv-program varit dyrare på webben än under traditionell tv-sändning.
– Anledningen folk betalar en så hög premie för reklamtiden på internet är en engagerad publik. Man vet att de har ögonen på rutan, säger David Poltrack på tv-bolaget CBS som driver webb-tv-platsen TV.com till Bloomberg.

På sajtens konkurrent Hulu.com är annonsörerna beredda att betala upp till 60 dollar per tusen tittare när animerade långköraren Simpsons streamas ut. Priset för reklamtid under primetime på vanlig tv ligger mellan 20 och 40 dollar.

Trots höga priser planerar många av de stora annonsörerna att öka på webb-tv, enligt Bloomberg. It-bolaget Intel planerar till exempel att flytta över en stor del av sin budget på 100 miljoner dollar. Samma sak med biltillverkaren General Motors.

– När ekonomin blir bättre förväntar vi oss att efterfrågan på premiumprogram på internet kommer öka, säger GM:s reklamchef Betsy Lazar.

Det finns en baksida med utvecklingen. När Simpsons visas på Hulu.com innehåller avsnittet 37 sekunders reklamtid, samma avsnitt på vanlig tv innehåller nio minuter reklam. Totalt är det alltså fortfarande mer lönsamt med vanlig tv.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.