Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Twitterstrategin sågas

Publicerad: 10 september 2009, 05:51

Företagen jagar desperat efter metoder att använda mikrobloggen Twitter. Personalen på engelska varuhuset Debenhams twittrar, i stället för att pratar, med kunderna som behöver hjälp inne i butiken.


Ämnen i artikeln:

Twitter

Twittrande personal på Debenhams.

I går började den stora höstrean på Debenhams vid Oxford Street i London. På varje våningsplan i det stora varuhuset gick det att se personal intensivt knapprande på sina Blackberries. Deras uppgift är att hjälpa kunder, som befinner sig på rean, med frågor om utbud och priser via Twitter. Som en engagerad shoppingassistent, hävdade Debenhams i sin reklam.

– Vi tror att det ger Debenhams en kommersiell fördel. Direkt kommunikation med kunderna när de shoppar är en enastående tillgång. Vi tänker utveckla det här, säger Ed Watson, pr-chef på Debenhams till Daily Telegraph.

På reklambloggen The Next Web är Martin Bryant inte lika övertygad om fördelen med twittrande Debenhamspersonal, utan ser det mer som ett mindre lyckat uttryck för ett företag som vill ha en egen Twitterstrategi. De flesta, hävdar han, som befinner sig i en butik föredrar att prata med personalen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.