Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

URL-kapning en växande industri

Publicerad: 6 mars 2011, 12:00

Nodrea.se istället för Nordea.se. Typosquatting-sajter tjänar pengar på dina felstavningar, och det blir allt vanligare. – Det är en växande industri. Minst sagt, säger Lars Meincke, nordenchef på Netnames.


Illustration: Andreas Elgstrand

Cybersquatting, när ett varumärkes namn registreras och utnyttjas av obehöriga personer, har varit ett problem på nätet sedan starten. Genom olika organisationer och regleringar har man kunnat komma tillrätta med problemet.

En annan variant av varumärkesutnyttjande på nätet, URL-kapning, eller typosquatting, är svårare att komma åt.

– Man utnyttjar olika felstavningar i domännamnet för att leda in personer på "pay per click"–sajter, säger Lars Meincke.

Det personerna bakom domänerna gör är att de startar upp en sajt med ett domännamn som är snarlikt ett etablerat varumärkes domännamn. Gärna med en variant som påminner om domännamnet rent formmässigt och där bokstäverna ligger nära varandra på tangentbordet.

– Ta till exempel Nordea.se, där har någon registrerat domänen nodrea.se. Man har helt enkelt bara bytt plats på r:et och d:et som dessutom ligger väldigt nära varandra på tangentbordet, säger Lars Meincke.

Skriver man in den felaktiga adressen, nodrea.se, kommer man till en ”bankliknande” "pay per click"-sida. Länkarna man hittar är dessutom till flera av Nordeas konkurrenter.

– Det är klart det finns risk att Nordea förlorar pengar. Säg att man letar information för att till exempel låna pengar istället får information om deras konkurrenter och baserar sitt agerande baserat på det, säger Lars Meincke

Personen bakom pay per click-sajten tjänar sedan pengar på det antal klickningar som sajten genererar. Google AdWords "pay per click"-verksamhet omsätter varje år över 6 miljarder kronor. Hur stor del av dessa som går till personer som ägnar sig åt typosquatting vet man inte.

– Det har inte gjorts några solida studier men säger du att det handlar om flera hundra miljoner kronor så tar du inte i.

En anledning till att det ligger mycket pengar i den här typen av verksamhet beror på att en stor del av internetanvändarna skriver in adressen på sajten de vill nå direkt i adressfältet. Ungefär 20-25 procent av användarna gör så och då är risken för en felstavning stor.

Ett domännamn kan kosta så lite som sex dollar och att sätta upp sidan ännu mindre. Det är dessutom inte särskilt svårr att bygga sajten.

– Det är lätta pengar för vem som helst. Det här är en av många ”sub-industries” på internet, säger Lars Meincke.

Det går dock att få en sida som uppenbart profiterar på ditt varumärke borttagen från nätet. Om du kan bevisa att det är gjort med ont uppsåt. Men det är mycket att bevaka och nästan intill omöjligt för ett företag att själva hålla kolla på hela internet efter typosquatting-sajter.

– Det är en växande industri. Minst sagt. Det är väldigt lätt att tjäna pengar med en väldigt blygsam insats.

Den 4 april hålls ett seminarium om URL-kapning(Brand protection) på Clarion Hotell i Stockholm.

Typosquatting

URL-kapning, eller typosquatting, är när man registrerar ett domännamn som är snarlikt ett känt varumärkes domännamn

Ofta flyttas bara en bokstav så att den som skriver in adressen bara behöver göra en liten felstavning för att hamna fel

Genom att lägga upp pay per click-länkar kan man sedan tjäna pengar på att utnyttja internetanvändarnas felstavningar

För mindre än 10 dollar kan man registrera och lägga upp en typosquatting-sajt

Det går att få bort sidor som medvetet utnyttjar ditt varumärke men du måste kunna bevisa att det skett med ont uppsåt. Det är dock väldigt svårt att bevaka alla möjliga varianter av adresser som kan tänkas utnyttja ditt domännamn.

Några exempel på typosquatting

nordea.se: nodrea.se

swedbank.se: swebdank.se

aftonbladet.se: aftonladet.se

sverigesradio.se: wwwsverigesradio.se

www.resume.se: wwwresume.se

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.