Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Världens effektivaste sajt

Publicerad: 28 april 2010, 06:00

Oljebolaget Shell har världens mest effektiva bolagssajt, enligt en undersökning gjord av Financial Times. Apple och Google är betydligt sämre att presenteras sig på webben.


Ämnen i artikeln:

Shell

Shells sajt rankas högst.

Shell nylanserade sin sajt förra året med hjälp av Digitas. Och det brittiskt/nederländska oljebolaget tycks ha fått till allting rätt. Världens mest effektiva bolagssajt, enigt Financial Times ranking.

De internationella oljebolagen är överlag bra på att presentera sig på webben och har investerat tung i sina sajter de senaste åren. De bästa presenterar sig som professionella medier med en framsida som lockar till läsning. Bolagen har insett att sajten är bolagets största publikation, sammanfattar Financial Times.

Tidningen har tillsammans med internetkonsulten Bowen Craggs & Co undersökt sajterna hos världens 500 största företag. Det man mätt och undersökt är innehållet, navigering, logik och begriplighet. Många kinesiska bolag faller just på att de är svårtillgängliga och illa översatta till anda språk än kinesiska.

Intressant nog är amerikanska bolag sämre än européerna. Amerikanska bolag som Google, Microsoft och Apple hamnar långt ned på listan. De får bra poäng för service till kunder men de är betydligt sämre för investerare och media.

10 i topp

1 Shell
2 BP
3 Siemens
4 Roche
5 Rio Tinto
6 Eni
7 General Electric
8 Unilever
9 Astra Zeneca, E.on och Procter & Gamble

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Shell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.