Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Världsartistens fejkade död – reklam för nya singeln

Publicerad: 29 oktober 2012, 07:00

Skivomslaget till nya singeln.

Fans till popartisten Ke$ha spred "RIP Kesha" på Twitter för att göra pr för nya singeln "Die Young".


På Twitter sprids med jämna mellanrum falska tweets om att en känd  person har dött och snabbt trendar de och blir ett av de mest omtalade  på sociala medie-sajten.

Bland andra Storbritanniens förra premiärminister Margaret Thatcher och Hollywood-skådespelaren Morgan Freeman har på senare tid dödsförklarats, trots att de båda lever.

Fans till popartisten Ke$ha ville använda detta Twitter-fenomen till sin  fördel genom att sprida "RIP Kesha" för att göra pr för artistens nya  singel, med det passande namnet, "Die Young", skriver Digital Spy.

Snart var meningen ett av de mest trendande i världen då personer, som  inte förstod att det var fejkade nyheter, spred det vidare i tron att  Ke$ha var död på riktigt.

När det hela uppdages vara fejk hade plötsligt tiotusentals fått reda på att Ke$ha har en ny singel på gång.

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.