Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

"Vi ser mycket allvarligt på konjunkturen"

Publicerad: 2 februari 2009, 15:46

Dagens Industri var under 2008 fortfarande en av Sveriges mest lönsamma tidningar. Men nu rasar annonsintäkterna snabbt både för tidningen och nätet.


Ämnen i artikeln:

Martin AhrendDagens Industri

Martin Ahrend, vd för Di.se. Foto: Ronny Karlsson

Enligt uppgifter till Resume.se så når Dagens Industri en vinst på mellan 180 och 200 miljoner under 2008. Tidningen och sajten Di.ses annonsering stod emot finanskrisen ganska hyggligt under 2008.

Men 2009 har börjat riktigt dåligt.
– Det är ömsom vin och ömsom vatten. Svängningarna är stora och det är klart att vi märker av lågkonjunkturen eftersom vi kommer från tider med extrem tillväxt, säger Martin Ahrend, vd på Di.se.
– Bank- och finansannonseringen har i princip varit död sedan i höstas och nu börjar bilföretagen ligga riktigt lågt också.

Hur beskriver du läget för Di.se?
– Vi ser jätteallvarligt på konjunkturtecknen, eftersom vi bara har annonser som intäktskälla. Tidningen lever på prenumerationer också och de är inte lika konjunkturkänsliga.

Hur gick det under 2008?
– Vi ökade jämfört med 2007, men svängningarna mellan bra och dåliga perioder ökade under hösten.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.