Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 13 september 2010, 07:59
Livetorget heter Aftonbladets nya satsning inför valet. Tanken är att göra om de interaktiva konserterna i ”Livelöpet” – men istället ha politiker som talar.
Nils Franchell. Foto: Pressbild.
– Efter succén med Livelöpet kom vi på den här idén. Vi vill ligga i framkant och ta det vidare till andra områden, säger Nils Franchell, informationschef på Aftonbladet.
Med start imorgon drar de digitala torgmötena igång på tidningens sajt. Samtliga partiledare bland riksdagspartierna ställer upp förutom Fredrik Reinfeldt.
Är det här ert svar på Expressens valstuga?
– Nej, det här är gjort i förtjusning över Livelöpet. Vi har haft flera andra idéer men det här kändes helt rätt.
Vad tycker du om deras satsning?
– Den har varit aktiv och bra. Det är en mer en traditionell idé som de har förvaltat det väl, men vi har haft liknande idéer för flera år sedan.
Borde inte er satsning kommit tidigare i valrörelsen?
– Det är svårt att säga. Det får vi utvärdera senare. Men det gick inte rent praktiskt att genomföra det här tidigare. Vår 10 000-kronors kampanj är precis avslutad och då passar det bra att ta det här sista veckan,
Livelöpet hade 39 000 besökare som mest. Hur mycket hoppas ni på nu?
– Vi hoppas självklart på fler besökare. De här ligger på bättre tider, säger Nils Franchell.
Fredrik Thambert