Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Volvia storsatsar på sociala medier

Publicerad: 5 Mars 2009, 12:57

Volvia försäkring väljer att engagera sig i sociala medier med hjälp av Jerlov kommunikation. Anledningen är att öka kunskapen kring bilbarnstolar och dess placering i bilen.


Ämnen i artikeln:

Jerlov Kommunikation

Åsa Sandberg.

Igår kväll lanserades Facebookgruppen Barnsäkerhetens år som en del av Volvias nätbaserade kampanj.
– Vi har i detta nu 91 nya medlemmar, men antalet medlemmar ökar explosionsartat. Över 600 är inbjudna att vara med i gruppen som är en så kallad öppen grupp där vem som helst kan ansluta sig. Vi har även i samband med detta lanserat en webbsida, på http://barnsakerhet.volvia.se/ för att intensifiera pratet på nätet, säger Åsa Sandberg, pr-ansvarig på Jerlov kommunikation.
– Förutom detta så dammsuger vi även bloggar och forum och snappar upp vad som skrivs om bilbarnstolssäkerhet. Vi visar helt enkelt var det finns frågor om bilbarnssäkerhet och var det skrivs mycket om dessa ämnen som vi sedan meddelar Volvia. De i sin tur kan gå in och ge expertis och svara på frågor, något som de också gör helt öppet.

Upprinnelsen till kampanjen är en rikstäckande undersökning utförd på uppdrag av Volvia som genomfördes förra hösten. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur stor kunskap människor generellt har kring bilbarnstolar och dess placering i bilen. I undersökningen framgick att kunskapen var bristfällig och att en av fyra föräldrar placerar barnstolen felvänd.

Varför har ni valt sociala medier som sätt att sprida kunskap på?
– Dels så är sociala medier ett kostnadseffektivt sätt om man jämför med mer traditionella kampanjsätt. Och dels får man fram vad som är relevant för målgruppen snabbt och direkt. Sociala medier bäddar ju också för en dialog och gör det hela till en mer levande kampanj.  
– Det här är ju inte heller någon rakt igenom försäljningsdrivande kampanj, utan det här görs för att man vill öka säkerheten.

Vad är målet med kampanjen?
– Ett mål är att samla så många barn som möjligt till en baklängesmarsch på barnens dag den 13 maj i storstäderna Stockholm, Malmö och Göteborg för att på ett lite roligt sätt påpeka att bilbarnstolen ska vara just bak och fram. Marschen kommer att marknadsföras både på webben och i flertalet storstadstidningar. Det övergripande målet är dock att öka och sprida kunskap om hur man bör placera sin barnstol i bilen.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Jerlov Kommunikation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.