Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

"Webben låter för illa"

Publicerad: 11 november 2008, 10:17

Webben låter för illa. Det tycker Johan Belin på Dinahmoe, ett företag specialiserat på ljud och musik för webben. – Ljud är så fruktansvärt eftersatt på webben, säger han.


truefalse

Företaget Dinahmoe startade så sent som i februari i år, men har redan varit delaktiga i produktionen av ett antal uppmärksammade sajter.

Bland annat har företaget gjort ljudet för den uppmärksammade sajten Hotel 626 för Doritos och producerad av svenska B-reel för Goodby Silverstein & Partners, samt de Acne Digital-producerade sajterna ”Har du det som krävs?” för Försvarsmakten och ”Jorden runt på 8 000”, för kunden Skoda.

Enligt Johan Belin är det två exempel på produktionsbolag som verkligen prioriterar bra ljud. Det verkar inte alla göra, enligt honom.

– På sajter som vunnit massor av priser blir det helt plötsligt tyst när man klickar på en knapp. Det är grovhugget och finns inget finlir,, säger han.

Skälen till att det ser ut så här är flera. Produktionsbudgeten är ett, tidsramarna ett annat. Att jobba med ljud är en komplex och krävande syssla när det handlar om webb, det handlar om att rätt ljud ska spelas vid rätt tidpunkt, flera ljud som ska höras samtidigt och mixas bra och mycket annat.

– I en vanlig Flashproduktion skriver du mycket kod för att få med ljudet. För till exempel Doritossajten, där flera olika ljud spelas samtidigt och ljuden ska förändras varje gång besökaren gör något, måste du hela tiden ha koll på vad som ska spelas just nu och vad som inte ska spelas. Det är relativt komplicerat att göra när du ska göra det i kod, säger Johan Belin.

Men även produktionsprocessen kan sätta käppar i hjulet enligt Johan Belin. Ljudet beställs ofta från en extern producent tidigt i produktionen. Men om design eller funktioner på sajten förändras under produktionens gång, kan ljudet när det väl läggs till i slutet på produktionen vara inaktuellt. Då finns sällan tid att komplettera och uppdatera ljudet till den slutgiltiga produkten.

Dinahmoe arbetar parallellt och interaktivt med själva sajtproduktionen och kan därför uppdatera ljuden efterhand nya beslut fattas. Det innebär att produktionsbolaget i princip inte behöver lägga tid och kraft på ljudproduktionen över huvud taget.

– Vi jobbar på ett sätt som är unikt i världen såvitt vi vet, säger Johan Belin.

Men även om Dinahmoes erbjudande ökar effektiviteten enligt honom, så är det inte det främsta målet.
– Vore man elak mot oss skulle du kunna säga att ”ni har effektiviserat ljudhanteringen på webben”. Men det är inte det vi har gjort. Vi höjer nivån på ljud på webben och vi hoppas och tycker att vi höjer nivån på produktionsbolagens produktioner, säger Johan Belin.

Affärsmässigt innebär en beställning hos Dinahmoe både att produktionsbolaget förlorar en del jobb och att de får betala Dinahmoe från sitt arvode. Det har ännu inte orsakat några problem, enligt Johan Belin.

– Inte alls. De flesta ser hanteringen av ljud som ett problem. De blir egentligen av med ett jobb som de inte verkar tycka är så kul och får roligare produktioner, säger Johan Belin.

Så funkar det

Produktionsbolaget lägger in två filer i sitt projekt. Detta gör det möjligt för produktionsbolaget att lägga in information i projektet då något intressant händer, exempelvis då en ny sida visas, en film spelas, en 
animation visas.
DinahMoe kopplar sedan i en xml-fil dessa händelser till ljuden, som ligger i ett eller flera separata ljudbibliotek. När besökaren navigerar på sajten kommer ljud att startas, stoppas, ändras 
volym på med mera i realtid baserat på dessa kopplingar.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.