Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Webbkreatörerna avslöjar sina missar

Publicerad: 14 maj 2009, 12:52

Den onde, den gode och den fule. Det är temat när Tony Högqvist, Perfect Fools, och Paul Collins, Åkestam Holst, sitter i panelen för Creative Social under ett seminarium i Cannes i juni.


Ämnen i artikeln:

Tony HögqvistPaul Collins

Paul Collins och Tony Högqvist. Foto: Resumé/Håkan Lindgren

Creative Social kan närmast beskrivas som en löst sammansatt global tankesmedja för världens ledande digitala kreatörer. De träffas regelbundet för att byta både tankar och idéer och sammanfatta läget i branschen.

Flera svenska kreatörer har varit tongivande i Creative Social, vilket och speglar de svenska digitala byråernas framgångar senaste åren.
Nu är två av dem, Tony Högqvist, cd, Perfect Fools, och Paul Collins, ad, Åkestam Holst, inbjudna till en paneldiskussion vid ett seminarium i Cannes i juni.
De ska guida deltagarna genom några av branschens värsta och bästa exempel på digital kommunikation, i tre ronder under rubriken The good, The bad, The really really ugly.
– Vi får väl rota fram några av våra egna gamla skelett, säger Tony Högqvist.

Är det något särskilt skelett som du tänker på?
– Jag är ganska självkritisk. För några år sedan var vi, liksom många andra i branschen, väldigt duktiga på att göra tunga saker.  Några av de där skeletten hade väldigt stora budgetar, men få besökare.

Kan du avslöja några namn?
– Nej, då är den kunden för alltid förlorad. Ha, ha.

Vad har ni då lärt er?
– Att inte komplicera för mycket. Vi har alltid varit bra på att göra snygga saker, men många gånger har berättelserna varit för långa och omständiga för besökarna att sätta sig in i. Våra senaste projekt har varit mycket mer rakt på, enklare att fatta. Det gör också att tröskeln blir lägre för användarna. De fattar konceptet direkt.

Man har sett många exempel på överarbetade lösningar!
– Ja, men ta vår senaste för kampanj för H&M. Den är väldigt enkel, i både idé och utförande. Vi visar upp kläder på modeller, i en vacker rörelse. Det är en återgång till ett grundkoncept; att visa upp kläder på en rörlig modell. Men för några år sedan hade vi nog komplicerat den lösningen alldeles för hårt.

Vad anser du annars om nivån på den digitala kreativiteten just nu?
– Det mesta är bra. Men alla som frågar sig vad kreativitet är, har nog fått sig en tankeställare. Många av de tidigare stora kampanjerna har fört branschen framåt och satt svenska reklambyråer på kartan. En av mina favoriter är fortfarande Get The Glass, som egentligen är ett spel som fungerar som en marknadsföringskampanj. Den visar också att reklam i dag innefattar så mycket. Det kan vara en applikation, ett spel, en blogg, en tjänst eller klassisk produktvisning. Det rör om, på ett väldigt bra sätt.

Det gäller ju även synen på medier, det sker en stor omdefiniering i synen på sig själv just nu. Och ingen verkar riktigt veta vad som kommer att komma ut av förändringen.  
– Det hänger ihop. Vi som jobbar med digitala medier har sett det under en lång tid. Farfar gjorde till moviemaker-applikationer till sin Milko-ko för flera år sedan, och vi gjorde samma sak med Pilots Wanted för Lowe Brindfors och Saab. Det var egentligen applikationer, som folk uppfattade som kampanjsajter. Vi nosade redan då den här utvecklingen, men blev då placerade i fel fack. Nu börjar bilden bli mer utkristalliserad.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Tony HögqvistPaul Collins

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.