Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Webbsnack ska sälja korvar

Publicerad: 30 april 2008, 07:28

I början av mars släppte Scan kampanjen som skulle sälja in den nya korven Txistorra samt visa upp den nya designen på alla deras kryddiga korvar. Nu har Locomotiv skapat en webbkampanj som tar konceptet ett steg längre.


Den nya sajten.

Reklamfilmerna, som släpptes i mars, är signerade Saatchi & Saatchi och bakom den nya designen står Brindfors Enterprise, numera Brand Union. Kampanjen har visats i tv, butik och på centrumtavlor. Nu kommer webbkampanjen från reklambyrån Locomotiv där förpackningarnas figurer får liv och själva berättar om korvarna.

– Vi har valt att med ljud och animationer skapa liv i förpackningarnas olika designelement så att man kan umgås med produkterna och den nya designen. Det kändes naturligt att åter igen göra de svåruttalade namnen till en styrka. Men på ett nytt sätt, säger Fredrik Kullberg, projektledare på Locomotiv.

Kampanjen anspelar på produkternas ursprung. Bland annat kan man skicka pratogram där en fransman läser upp ditt meddelande för mottagaren och samtidigt gör lite reklam för Scans korvar. Locomotiv har också valt att skapa en språkskola med röster från hela världen.

– Utmaningen var att få folk att lägga tid på något så vardagligt som korvar och köttbullar. Och samtidigt få fram ett designbyte på ett intressant och kul sätt, säger Fredrik Kullberg.

Scan har samarbetat med Locomotiv ett par år. Det är dock första gången företaget gör en liknande satsning på webben.

– Vi ville testa den här kanalen och se hur vi kan lyckas där. Vi vill kunna få en mer kostnadseffektiv och riktad marknadsföring som ett alternativ till vår vanliga kommunikation, säger Anna Strand, varumärkesansvarig på Scan.

Sajten kommer att marknadsföras via banners.

Vad har ni för målgrupp?
– Vi vänder oss mot nyfikna konsumenter som söker ett spännande och smakrikt sortiment, säger Anna Strand.

Scan

Uppdragsgivare på Scan: Martin Lundell marknadschef, Anna Strand varumärkesansvarig,  Sara  Hoff webbansvarig
Byrå: Locomotiv
Arbetsgrupp:  Sofia Weman  och Fredrik Kullberg projektledare, Karolina Sjöholm copywriter, Johan Håål ad, Mikael Alm gränssnittsutvecklare, Pierre Eklöf flashutvecklare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.