Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Regi

22 år av insikter: "Årets Byrå stärker hela branschen"

För 22:a året i rad har Regi kartlagt hur nöjda Sveriges kommunikationsköpare är med sina byråer. "Årets byrå är i första hand ett tredjepartscertifierat kvalitetsmått, men fungerar även som ett verktyg för byråerna i sitt eget utvecklingsarbete", säger Robert Skölfman, grundare och vd på Regi.

Publicerad: 8 april 2022, 09:51


Årets Byrå, som utvärderar samarbetet mellan byråer och deras kunder, är idag den största branschstudien inom kommunikationsområdet. I år deltog hela 132 byråer inom 11 kategorier på den svenska marknaden. Studien görs även i Finland och Norge.

– Det är en betydande andel av kunderna till Sveriges byråer som svarar och i år ökade antalet jämfört med ifjol. Dessutom är det ju fler byråer som anmäler sig, men som inte uppfyller våra kriterier för studien, berättar Robert Skölfman.

Bland annat kräver Regi att byråerna skickar in en lista på samtliga kunder som har köpt in tjänster för över 200.000 kronor och att verksamheten har en intäkt på minst 5 miljoner kronor. Endast kunder som har samarbetat med byrån i minst sex månader tas med i studien.

– För att studien ska ge en rättvisande bild av byråerna kräver vi också att de redovisade kunderna står för minst 70 procent av byråintäkterna, säger Robert Skölfman.

Till grund för årets studie ligger över 2100 enskilda bedömningar från marknadschefer och kommunikationsköpare. Utöver själva betygen kommer det även in tiotusentals öppna kommentarer, som också vägs in i resultatet.

– Kommentarerna sätter ord på siffrorna och ger byråerna en ytterligare dimension i återkopplingen. Vi är extra noggranna med kvalitativa svar som avviker från betygen. Vi granskar alla inkomna svar och värderar dem utifrån både en kvantitativ och kvalitativ aspekt och de svar som kraftigt avviker kontrolleras extra noga, förklarar Robert Skölfman.

Han menar att studien ger byråerna unika nyckeltal mot både konkurrenter och branschen, även uppdelad i kategorier, vilket inte går att få genom egna undersökningar. Underlaget med viktiga nyckeltal är ett affärskritiskt verktyg för byråns utveckling.

– Först när en byrå jämför sig med andra kan den få en rättvis bild av hur väl den faktiskt presterar och på vilka områden den behöver förbättras. Behöver den bli bättre på att följa upp? Eller kanske stärka sin digitala kompetens? Det är den typen av insikter som byråer kan ta med sig och använda i sin affärsutveckling. Genom att mäta, jämföra och presentera resultat är vi med och stärker hela branschen, säger Robert.

Alla deltagarna i Årets Byrå erbjuds att köpa en kundrapport. Behöver man köpa en rapport för att ha en chans att vinna?

– Nej, såklart inte, säger Robert Skölfman, som poängterar att Årets Byrå verkligen är en tävling för alla och där alla är med på lika villkor. Bland annat så kostar det inget att delta, det gäller bara att uppfylla nyss nämnda villkor.

– Här är det faktiskt kunderna som avgör resultatet, inte någon jury. Vi vänder oss inte enbart till de allra största och mest omskrivna byråerna, utan till hela landets byråer. Även en liten okänd byrå från en mindre ort kan faktiskt vara bäst.

Läs mer på aretsbyra.se

regi.se

Texten är en annons från Regi