Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från Delta Projects

37 procent lägre CPM: Så effektiviserade Pågen sin digitala marknadsföring

More bang for the bucks. Så här sänkte Pågen kostnaderna för sin digitala marknadsföring – samtidigt som man förbättrade sin viewability och ökade antalet impressions.

Publicerad: 15 Januari 2020, 15:16


För Pågen, ett av Sveriges ledande bagerier, är det en ständig utmaning att både bibehålla kännedom om företaget och att lansera nya produkter. Detta, kombinerat med vetskapen om att medielandskapet hela tiden förändras, gjorde att bolaget i våras ville testa nya möjligheter inom tech. 

– Vi jobbar regelbundet med att optimera vår kommunikation, för att få bättre effekt för varje spenderad krona, säger Monica Bergen, marketing manager på Pågen.

Därför gav man Delta Projects chansen att göra ett test, med samma målgrupp och annonsmaterial som man tidigare använt sig av. Testkampanjen löpte under fyra veckor – och överträffade alla Pågens förväntningar. 

– Med samma budget sänkte vi kampanjens CPM med 37 procent. Dessutom ökade vi antalet impressions med 50 procent och förbättrade annonsernas viewability med 20,8 procent, säger Max Hamberg, CCO på Delta Projects.

Men hur kan Delta Projects erbjuda samma, eller till och med bättre resultat, till en lägre kostnad? Svaret är helt enkelt bättre teknik.

– Om det hade handlat om aktier istället för annonser hade vi varit mäklaren. Med hjälp av AI och annan modern teknik är vi mer up-to-date med marknaden än konkurrenterna, vilket gör att vi kan köpa rätt impressions till ett bättre pris, säger Max Hamberg. 

– Vår AI arbetar i realtid, medan konkurrenternas bygger på historisk data. Det gör att vår kan ta mer korrekta beslut när det handlar om till exempel hur priserna kommer att förändras de kommande timmarna.

Pågen är mycket nöjda med det nya samarbetet. 

– Vi har uppnått mycket fina värden för bland annat CPM och viewability. Delta har alltid visat sig lyhörda och måna om att tillgodose våra behov. Jag uppskattar den transparens som de erbjuder i form av att vi får full insyn i hur kampanjen presterat på olika sajter, olika tider och så vidare, säger Monica Bergen. 

Teknik är dock en färskvara, och det är något man är mycket medvetna om på Delta Projects.

– Det som främst talar för oss är att vi har 100 procent egen teknik och all utveckling här i Sverige. Vi sitter vägg-i-vägg med utvecklarna och kan snabbt justera saker vid behov. Det som tar konkurrenter, som använder tredjepartsteknik, ett år att bygga, gör vi på två månader, säger Max Hamberg.

Läs mer om hur Delta Projects kan hjälpa just ditt företag här

Artikeln är producerad i samarbete med Delta Projects och ej en artikel av Resumé