Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från Acast

5 podcastkampanjer vi kan lyssna på – om och om igen

För podcastbranschen var 2020 året då mediet visade sitt rätta ansikte och annonsörer verkligen började förstå vilken roll podcasts har för att engagera befintliga och nya kunder. Några som upplevde en avsevärd tillväxt under året, i form av både lyssningar och intäkter, var världens största podcastbolag - Acast. Här berättar podd-experten Johanna Turner, säljchef på företaget, om varför svenska annonsörer ska våga tänka utanför boxen.

Publicerad: 23 mars 2021, 07:59


Ljud väcker känslor. Podcasting har en unik förmåga att bygga relation till lyssnaren som inget annat medium, då man ofta lyssnar genom hörlurar och befinner sig i en intim miljö.

 – Trots oändliga förutsättningar, finns det otroligt mycket outforskad mark inom det svenska ljudlandskapet, som jag vill uppmana svenska annonsörer att ta vara på och nyttja. Våga kasta dig ut, var orädd och skapa kreativ magi. Podcast är brusfritt och unikt i sin form och annonsörer har en skyldighet att ta vara på det utrymmet, vara modiga och gå i bräschen för att skapa nya innovativa format, säger Johanna Turner.

Hon menar att det finns mängder med effektiva och nytänkande sätt att forma sin kampanj på – oavsett om du som annonsör ska lansera en ny produkt, tjänst eller vill skapa engagemang kring ditt varumärke.

För att få fler att våga tänka utanför boxen, och på så sätt ta tillvara på dessa fina förutsättningar för bra annonsering, har Johanna listat fem kreativa och smarta annonskampanjer värda att lyssna på – enligt henne själv.

1. Njutning genom ASMR

Att använda sig av ljudfenomenet ASMR i sin ljudkommunikation kan vara ett effektivt sätt att frambringa känslor både fysiskt och mentalt. Fenomenet kännetecknas av en kittlande känsla i kroppen som en reaktion på en visuell eller audiell stimulans. Ett av de varumärken som lyckats väldigt bra är Blossa som under 2019 satsade på att använda sig av ASMR i sin julkampanj “Med Varma Hälsningar” för att sprida värmande ord till lyssnarna.

Lyssna här!

2. Utforskandet av 3D-ljud

Några andra som har utforskat potentialen inom ljudannonsering är Coca-Cola som under 2020 introducerade 3D-ljud i sin julkampanj. Syftet med kampanjen var att skapa en känsla av nostalgi tillsammans med den ikoniske Coca-cola-nissen,  samt en känsla av att lyssnaren befinner sig hemma hos en familj. För att förstärka känslan av att lyssnaren var där i rummet med i händelserna, producerade man ljudet i 3D för att lyckas skapa en så immersiv och inbjudande känsla som möjligt.

Lyssna här

3. Kreativa rollspel

Att skapa ett rollspel och bygga upp bilder i lyssnarens huvud är ett effektivt sätt att nå ut med sin ljudkommunikation. En av de poddar som lyckats väldigt bra med det är podden Det Skaver från Acasts Creator Network som i ett av sina sponsorskap gör sin egna, personliga beställning i McDonalds “Drive In” där de verkligen lyckas måla upp en bild av den den åtråvärda stunden i bilen – när munnen vattnas och magen kurrar. I kampanjen skapar trion både igenkänning och väcker känsloregistret till liv hos lyssnarna. 

Lyssna här!

4. När man sjunger ut reklamen

En pionjär när det kommer till podcast-sponsorskap är den brittiska poddaren Adam Buxton. 2018 gjorde han ett samarbete med svenska Oatly där han producerade en dedikerad låt för att marknadsföra varumärket. På 53 sekunder hinner Adam berätta Oatlys bakgrundshistoria, presentera innehållsförteckningen på ett kul sätt och beskriva hur han själv gärna konsumerar drycken. Trots att denna kampanjen har några år på nacken, minns jag den som igår. Ska jag vara ärlig kan jag hela texten utantill – snacka om effektiv reklam.

Lyssna på kampanjen här!

5. Lyssnarna i fokus

Podcastlyssnare är några av de mest lojala publikerna i världen. Därför är ett bra tips att involvera dessa hängivna fans även i den kreativa processen. Ett bra exempel på det är den brittiska succépodden My Dad Wrote A Porno som gjorde en väldigt lyckad kampanj tillsammans med Now TV och Netflix i samband med lanseringen av “Sex Education säsong 2”. Lyssnarna fick här skicka in sex- och samlevnadsfrågor som Rocky ("Dad" i My Dad Wrote a Porno) sedan hade svar på tal kring dessa funderingar.

Lyssna här!

Idag jobbar Acast med över 3000 varumärken globalt och aldrig någonsin tidigare har det investerats så mycket i podcastannonsering som nu – under pandemin ökade Acasts intäkter med hela 64 procent i jämförelse med året innan.

Vill du ha mer inspiration, bolla tankar och idéer för din kommande kampanj? Besök Acasts virtuella handelsplats Acast Marketplace, som är världens största och mest kreativa handelsplats för podcastannonsering!

.

Texten är en annons från Acast