måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Mynewsdesk

Årets fem största PR-trender att hålla koll på

Världen förändras – och PR-branschen med den. När branschen själv siar om framtiden sticker fem tydliga trender ut. I år tar vi fullt ut modet att använda AI för innehållsskapande samtidigt som en storstädning efterfrågas.

Publicerad: 16 januari 2023, 14:22


Varje år publicerar PR-och kommunikationsplattformen Mynewsdesk en rapport som bygger på en enkätundersökning bland 450 nordiska PR- och kommunikationsexperter samt flera djupintervjuer med ämnesexperter. Att fjolåret var minst sagt händelserikt blir tydligt i senaste upplagan av “State of Nordic PR & Communication”.

– Kriskommunikation kom såklart att dominera branschen och många företag tycks ha gått över till ett “always-on” läge när det gäller krishantering. Det har också blivit en alltmer efterfrågad kompetens, säger Lotta Laurin, CMO på Mynewsdesk. 

Mynewsdesk undersökning visar att en majoritet har vidtagit eller planerar att vidta fler åtgärder för att öka krisberedskapen. Så många som 6 av 10 uppger att kriskommunikation har fått en högre prioritet inom företaget, och lika många anser att kunskap om kriskommunikation är nödvändigt för verksamma i branschen. 

Storstäda ditt innehåll 

Ett annat ämne som tar plats i rapporten är innehåll. Under flera år har företag massproducerat content för att fylla sina kanaler och kampanjer med. Men här pekar branschen i en ny riktning – nämligen en mindre mängd innehåll men av bättre kvalitet. 

– Det är helt enkelt dags för en storstädning. Att ösa ut innehåll för att öka synligheten och få buzz duger inte längre. Då är det bättre för företagen att sänka ambitionerna när det gäller publiceringstakt eller antal kanaler. Det viktigaste är att mottagarna upplever innehållet som relevant, kommenterar Lotta Laurin.

Mynewsdesk undersökning visar att nästan 60 procent tror på en utveckling där fokus förflyttas från kvantitet till kvalitet. En av de stora utmaningarna tycks vara tid. 7 av 10 upplever att de helt enkelt inte har tid att vara kreativa i sin innehållsproduktion. 

Låt AI bonda med din målgrupp

AI-utvecklingen går otroligt fort just nu, något som är definitivt värt att välkomna. Med AI kan du nämligen skapa engagemang och optimera ditt innehållsskapande. Över hälften av de tillfrågade uppger att de planerar att låta AI skapa mer innehåll. En tydlig trend när det gäller innehåll är ett ökat fokus på interaktivitet och medskapande. Målet är att bygga en djupare samhörighet, både mellan varumärke och målgrupp men också mellan målgrupperna, och att ge förutsättningar för aktiva communities. Enligt Mynewsdesk undersökning tror sju av tio  att vi kommer att få se mer av innehåll som bygger en koppling mellan organisationen och dess målgrupper.

Ta välinformerade beslut med data

I en tid där många företag står inför ökade kostnader i kombination med en väsentligt mer begränsad mediebudget, kommer det att bli allt viktigare att visa på kommunikationens faktiska värdeskapande. Mynewsdesk senaste rapport visar att det fortfarande råder osäkerhet i branschen kring egen data. 

– Data hjälper företag att  fatta välinformerade beslut, men här är det viktigt att jobba med tydliga mål och att veta vad som bör mätas, säger Lotta Laurin. 

Enligt rapporten har fyra av tio organisationer inte en dokumenterad plan eller strategi för att mäta sin PR- och kommunikation och det kan vara avgörande för att du ska kunna optimera din strategi. 

Övertyga skeptiker 

Den femte trenden som är tydlig i årets djupdykning är att publiken blir allt mer skeptisk. Att bygga och upprätthålla förtroende kommer vara en av de största utmaningarna för nordiska PR- och kommunikationsexperter 2023. Sex av tio uppger att deras målgrupp har blivit mer skeptisk och nästan lika många säger att det har blivit svårare att hantera negativ PR. I takt med att publiken blir alltmer skeptisk mot företag ökar förväntningarna på ansvarsfulla åtgärder. 

Lanseringseventet Mynewsdesk “State of Nordic PR & Communication” går av stapeln den 31 januari kl. 10-11. Anmäl dig här för inspiration och insikter framförda av experter inom PR- och kommunikationsbranschen. 

Vill du läsa hela rapporten? Ladda ner den här

Om Mynewsdesk:
Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Med vår användarvänliga PR-plattform förenklar vi publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser.

www.mynewsdesk.se

Texten är en annons från Mynewsdesk