Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Innehåll från Facebook

Därför tycker Facebook att vi behöver fortsätta prata om jämställdhet

Initiativet Agency Woman Leadership Day startades i New York 2016 – för att inspirera, provocera och lyfta kvinnor i byråbranschen. I november tog Facebooks Sverigekontor i Stockholm över stafettpinnen – och med hjälp av fyra noggrant utvalda talare diskuterades kvinnligt ledarskap, mod och systerskap.

Publicerad: 17 December 2019, 10:28


Hur hittar man motivationen i en svår situation? Hur vågar man bryta mönster för att trivas bättre i livet? Och vad är egentligen en wingwoman? Det var några av frågorna som diskuterades under det uppskattade eventet i Stockholm.

Programmet inleddes av Facebooks egna operativa chef i EMEA Nicola Mendelsohn, som tillsammans med Liv Sandberg, företagets byråchef i Sverige, pratade om framgång, familjeliv och hur man hanterar en cancerdiagnos mitt i livet. En fråga som betonades mycket är varför vi fortfarande behöver prata om jämställdhet. En anledning är avsaknaden av kvinnor i ledande positioner. 

”Jag har jobbat på mediabyrå i princip hela min karriär, och alltid varit förundrad över att det finns så otroligt många duktiga kvinnor i branschen, men tyvärr avspeglas det inte i andelen kvinnliga ledare”, säger Liv Sandberg. 

”Det har förvisso blivit bättre, och vi ser att det är fler kvinnor i ledande positioner både på mediebyråsidan och reklambyråsidan, men det är ganska nyligen som den utvecklingen har skett.”

Fler kvinnor i branschen

I många år har det dock varit nästan uteslutande män på ledande positioner, trots att det finns fler kvinnor än män i branschen.

”Jag tycker att branschen kan göra mer. För oss på Facebook är det viktigt att tänka på att få in fler kvinnor, speciellt i techbranschen, där det än idag är få kvinnor generellt sett”, säger Liv Sandberg. 

Evenemanget Agency Woman Leadership Day har tagit olika form i olika länder. Det startade som ett nätverk för kvinnliga ledare, men har därefter utvecklats mot en bredare målgrupp, som ett nätverk för yngre förmågor och uppåtgående kvinnor – där möjligheten till att inspirera till personlig utveckling och ledarskap stått i fokus. 

”Vi vill känna att kvinnor som vill ta de här ledande positionerna, får verktyg till att göra det. Genom att hitta en mix av personer som inspirerar.”

Shahrzad Kiavash inspirerade

Som andra talare på eventet fick deltagarna uppleva, lära känna och beröras av Shahrzad Kiavash. 2012 drabbades hon av meningokocksepsis, en blodförgiftning som nästan tog hennes liv. Hon överlevde, men tvingades amputera båda underbenen.

Bara tre år senare gick hon i mål på Stockholm Triathlon, som den första dubbelamputerade triathleten någonsin. 

”Shahrzad är en fantastisk person som inspirerar, och temat handlade mycket om mod. Alla kände nog ”kan hon så kan jag” – vi kan åstadkomma allt vi vill, det handlar bara om att sätta upp det där målet, flytta fram sina begränsningar, hitta sitt ‘why’ och aldrig ge upp”, säger Liv Sandberg och fortsätter:

”Sen ville vi fånga upp och avsluta med pepp, nätverkande och systerskap tillsammans med Carina Sunding och Marie Thorslund från 4good. De jobbar ju med dessa frågor och det var väldigt intressant att höra om varför vi överhuvudtaget behöver dessa kvinnliga nätverk. Det blev en perfekt mix mellan styrka och sårbarhet som väcker mycket känslor och berör, samtidigt som det ger pepp och känslan av att man kan flytta berg – bara vi jobbar mot ett mål och tillsammans”, säger Liv Sandberg.

Första svenska upplagan av Agency Woman Leadership Day levde klart upp till de högt ställda förväntningarna.

”Vår målsättning är att kunna göra det här igen nästa år, och utöka till en heldag där vi kan få jobba mer praktiskt och dela med oss av de verktyg vi har på Facebook, där man verkligen kan få en känsla och upplevelse av hur vi arbetar här. Ett exempel är ‘vision writing”, där vi har en metod för hur man gör sitt bokslut för året samt hur man blickar framåt. Det skulle vara superkul att få dela med oss av de verktygen”, avslutar Liv Sandberg. 

Facebook.com

Artikeln är producerad i samarbete med Facebook och ej en artikel av Resumé