Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från Facebook

Data + kreativitet = Toppade mål för McDonald’s

Genom att kombinera Facebook-data med kreativa annonser lyckades McDonald’s öka appnedladdningarna och nå ut till nya unika målgrupper.

Publicerad: 15 April 2020, 13:20


– Vi på McDonald’s känner oss väldigt uppskattade av det svenska folket.För att ge något tillbaka till de lojala gästerna har vi utvecklat en app med erbjudanden och ett lojalitetsprogram, berättar Johan Tennbäck, Digital Campaign Manager på McDonald’s.
Appen har mottagits väldigt väl av gästerna, men kommunikationen för att marknadsföra den har ofta bestått av generella budskap och erbjudanden – och McDonald’s misstänkte att fler gäster gärna skulle använda appen om de kände till att den fanns.

– Under förra året hörde Facebook av sig och frågade om vi tillsammans med dem ville utföra ett omfattande growth-test för att på ett nytt sätt skapa effektiva annonser och nå nya målgrupper. Vi är ett företag som alltid vill hitta bättre vägar framåt, och såg en möjlighet att hitta nya målgrupper och driva ännu fler nedladdningar av vår app, säger Johan Tennbäck.

Ett nära samarbete

Tillsammans med Nord DDB, OMD och McDonalds satte Facebook upp projektet ”Create for Growth”, där man i ett nära samarbete, och med hjälp av kontinuerliga mätningar kunde utveckla relevant appkommunikation i form av kreativa annonser, utformade efter olika målgruppers intressen, barriärer och motivationer. Det kunde handla om par som vill äta burgare tillsammans, familjer som är extra kostnadsmedvetna i januari eller gamers som blir hungriga under sitt spelande.

– Den här kampanjen är ett fantastiskt exempel på hur man kan kombinera data och kreativitet för att skapa mer relevant och effektiv kommunikation. Genom att ta fram olika annonser baserade på olika insikter, utformade med ett fint hantverk, låter man det kreativa uttrycket i annonsen i kombination med Facebooks algoritm sköta målgruppsstyrningen på ett mer kostnadseffektivt sätt, säger Josefine Billström, Creative Strategist på Facebook.

Ökade antalet appnedladdningar

Resultaten talar för sig själva. Facebook-kampanjen stod för en 74-procentig inkrementell ökning av antalet appnedladdningar. Dessutom nådde man nya unika målgrupper och sänkte kostnaden per app-nedladdning med 82 procent jämfört med tidigare kampanjer.

– Vi tittade på vilka annonser som triggade specifika communities eller nådde specifika målgrupper. Den informationen kunde sedan användas så att budskapen i de tidigare faserna korrigerades eller utvecklades för att antingen nå nya målgrupper eller befästa en riktning som annonsen var på väg i, berättar Jonas Eriksson, Social media & Content manager på Nord DDB.

Testade sig fram

Genom att dela upp arbetet i flera faser gavs möjlighet att löpande utvärdera resultaten av de olika annonserna. På det sättet kunde man också testa de olika teorier som hade använts för att bygga varje enskild enhet, och jobba vidare utifrån de lärdomarna.

– Det här krävde nya arbetssätt och en process som ställde nya krav på samarbetet mellan byrå och kund. Jag är väldigt imponerad av hur öppna alla var för att implementera ett mer agilt arbetssätt och hur väl det fungerade, säger Josefine Billström.

– Vi nådde fantastiska resultat, men det viktigaste av allt är att vi har hittat processer och arbetssätt som vi kan implementera i andra kampanjer framöver. Vi på McDonald’s kommer definitivt att arbeta vidare med Facebooks olika verktyg och metoder, säger Johan Tennbäck.

Här är McDonald's korta reklamfilm riktad till gamers:

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Facebook? Läs mer på Facebook For Business

Artikeln är producerad i samarbete med Facebook och ej en artikel av Resumé